ÅSIKT

Det går fortare mellan Gåshaga och Tumba

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Du har säkert sett dem. Killen med bakåtkammat hår och tjejen i moderiktig jacka. Han från Gåshaga på Lidingö, där ett radhus på 170 kvadrat kostar 12,2 miljoner kronor. Hon från Solsidan i Nacka, för hundra år sedan nybyggarprojektet för den tidens rika. Killens hund skuttar glatt bland tallar och grästuvor.

Storstockholms lokaltrafik gör reklam. ”Vi gör storstan lite mindre – helt enkelt.” Så käckt. Ett trafiknät som binder ihop 1,5 miljoner människor.

Fast det är tydligen inte vilka som helst som hör samman. Inga Askungesagor på tunnelbanan inte. Rika Solsidan passar bra med Gåshaga, tycks SL:s reklammakare ha tänkt. På en annan affisch står en Tumbatjej med mörk hy bredvid en grabb med pösiga jeans från Råcksta. Medelinkomsten i Tumba är 209 000 kr, i Saltsjöbaden där den unga kvinnan från Solsidan bor 323 000 kr. I Tumba har bara 21 procent utbildning efter gymnasiet, i Saltsjöbaden är det 55 procent. Hur skulle det se ut om Tumbatjejen dejtade pojken från välbärgade Gåshaga?

Jamen, det är ju sån verkligheten är, kanske någon säger. Stockholm är en delad stad.

Visst.

kan surfa till landstinget (www.rtk.sll.se) och kolla in statistiken. Regionplane- och trafikkontoret beskriver ett Stockholm där klyftorna är tydliga, kommun för kommun, stadsdel för stadsdel. Ännu tydligare blir det i kontorets Sociala atlas för Stockholmsregionen. Innerstaden har blivit rikare sedan 1970-talet, medan vissa förorter förlorat i resurser. Det är tätast med högutbildade i nordöstra och västra Stockholm samt i delar av Nacka. Invandrare från länder utanför EU hamnar ofta i Tensta, Rinkeby, Fittja och Alby.

inte orsaken till segregationen. Kommuner som inte vill bygga billiga bostäder eller ta emot flyktingar bär ett stort ansvar. Lidingö är ett exempel på hur borgerliga politiker vägrar att planera för hyresrätter.

Det finns också motkrafter. Den nya majoriteten i Stockholms stad med Annika Billström i spetsen har stoppat utförsäljningen av allmännyttan och vill sätta fart på byggandet. Det kan bryta trenden mot en allt mer uppdelad stad.

Landstingets nya regionplan innehåller spännande tankar om flera olika kärnor i Stockholmsområdet, tvärförbindelser och integration. Föreningar, skolor och enskilda människor gör stora insatser för att bryta barriärerna.

Även om det är andra som bestämmer grundvillkoren så bör SL låta bli att förstärka fördomarna. Det räcker inte att döpa någon enstaka tunnelbanevagn till Muhammed eller att skryta med mångfalden hos företagets anställda.

”Med 12 000 hållplatser och stationer utspridda över länet kommer kärleken, nöjena, plugget och jobbet dig lite närmare”, skriver SL. Det tar 68 minuter från Gåshaga till Tumba, lär jag mig på företagets hemsida. Tio minuter snabbare än att åka från Lidingö till Solsidan.

Tänk om kollektivtrafiken visade oss hur lätt och snabbt det går att upptäcka varandras världar.

Mats Engström