ÅSIKT

Hur mycket tålamod har Stockholms moderater?

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

”Jag tycker att mycket är väldigt konstigt. Men ingen törs säga ifrån. Man blir spyfärdig när man ser allt.”

En handläggare på landstingets ekonomiavdelning berättar för Svenska Dagbladet om SL:s slöseri. Gårdagens avslöjande om lyxhotell och dyra flygresor tecknar bilden av en bolagskultur där ledningen tappat förankringen i verkligheten.

Förra året förlorade SL mer än 3 miljarder kronor. Färre stockholmare än beräknat reser kollektivt, medan kostnaderna rusar i väg. Månadskortet kan snart bli betydligt dyrare.

Samtidigt slåss landstinget för mer trafikpengar från staten. Med goda skäl. Stockholmsområdet får betydligt mindre anslag per invånare än andra delar av landet. Kollektivtrafiken och miljön skulle bli bättre med en ny tågtunnel och fler linjer för snabbspårvagnar. Men samhällsekonomiska vansinnesprojekt som Norrbotniabanan är på väg att tränga undan sådana nyckelsatsningar.

Bara för en månad sedan radade SL:s vd Gunnar Schön upp argumenten för mer statliga pengar. Nu står hans eget jobb på spel efter artiklar om femstjärniga hotell i New York och dyra spritnotor.

– Jag måste vara lyhörd och konstatera att vi rest på ett sätt som varken följer vad jag själv anser ska gälla eller våra formella riktlinjer, sa Gunnar Schön till TT i går.

Schön försvarade delar av resorna. Ändå finns mycket kvar att förklara. Granskningen fortsätter, samtidigt som SL:s nuvarande ledning konfererar i Madrid.

Gårdagens mest anmärkningsvärda uppgift gällde Stockholmsmoderaten Elwe Nilssons resor. Enligt Svenska Dagbladet ska vd:n Gunnar Schön och Elwe Nilsson ha åkt till Paris i februari för att träffa företaget Kreolis. Fransmännen, som köpt delar av Busslink, ville enligt Schön ”få en chans att träffa Elwe en sista gång”. Då hade moderaternas starke man redan lämnat posten som ordförande i SL:s styrelse. Frågan är vem som ville träffa vem.

– Att vi kunde varit mer kostnadseffektiva på resan tar jag åt mig av, sa Gunnar Schön i går.

Men varför ska resenärer och skattebetalare överhuvudtaget stå för kostnaden för Parisresan? Hur togs beslutet?

SL-skandalen briserar strax efter att Elwe Nilsson och hans borgerliga kollegor i den förra landstingsstyrelsen nekats ansvarsfrihet. Misskötseln av ekonomin under det borgerliga styret har gett landstinget skulder på mer än 9 miljarder.

Elwe Nilsson må styra och ställa med

moderata politiker och vara kungamakaren bakom partiets nye starke man Fredrik Reinfeldt. Men partiets tålamod kan inte vara oändligt när arrogansen driver väljarstödet i botten.

Moderaternas nya landstingsråd Chris Heister har tillräcklig erfarenhet för att ta strid mot det gamla gardet. Hittills har

hon hållit en låg profil, både under debatten om ansvarsfrihet och i gårdagens SL-turbulens.

När bryter Chris Heister och övriga Stockholmsmoderater tystnaden om Elwe Nilssons ledarstil?

Mats Engström