ÅSIKT

Deppa inte Dean

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Howard Dean säger att han ska kämpa vidare. Men alla vet att tiden är ute. Om nu inte ryktena om Kerrys otrohet tar kål på demokraternas huvudkandidat kommer Dean sannolikt att backa ur inom de närmaste veckorna.

Avgörandet kom egentligen redan förra helgen när han förlorade i Washington och Maine. Två progressiva nordliga delstater, ganska lika Deans egen hemstat Vermont. Dean hoppas fortfarande på Wisconsin på tisdag, men Kerry leder där också.

Ett tungt, hårt fall.

Och överraskande. För drygt en månad sedan var Dean huvudfavorit. Han ledde i alla opinionsmätningar och hade samlat in betydligt mer pengar än sina utmanare, en avgörande faktor i ett land där tv-reklam spelar stor roll i de politiska kampanjerna.

Men under de sista veckorna före primärvalen hände något. Det var som om demokraternas kärntrupper tittade upp, bedömde kandidaterna och insåg att läkaren från Montpellier aldrig skulle kunna slå Bush.

I dag låter Dean mest som en bitter förlorare. Angreppen på John F Kerry blir allt mer aggressiva.

Fast egentligen har Dean alla skäl att vara nöjd med vad han åstadkommit. Mycket nöjd till och med.

Kanske inte för egen del, men för det han åstadkommit politiskt.

Genom sin offensiva kampanj har Dean nämligen lyckats med det ingen trodde var möjligt – han har förskjutit hela det politiska fältet åt vänster. Han var den förste av demokraternas presidentutmanare som vågade kritisera Bush för kriget i Irak. Han var först med att presentera ett program för att ge alla amerikaner en sjukvårdsförsäkring. Han stödde öppet homosexuellas rätt att gifta sig. Han satte åt Bush för hans beroende av oljebolagen. Han plockade till och med upp en av miljöaktivisten Ralph Naders huvudteser från valet för fyra år sedan: ”Det enda sättet att slå Bush är att tala till de 50 procent av amerikanska folket som inte går och röstar för att de inte kan se skillnad på de två stora partierna.”

Dean har gjort att Kerry nu kan kliva fram som en mittenkandidat.

Dessutom har han förnyat sättet att bedriva politiska kampanjer. (Fast den insatsen ska egentligen tillskrivas hans förre kampanjchef Joe Trippi.) Genom en interaktiv hemsida på internet och en väldig e-postlista har Dean kommunicerat med stora väljargrupper och samlat in pengar från privatpersoner i en omfattning som aldrig tidigare varit möjligt. Han har med andra ord varit oberoende av bidrag från stora företag. För drygt en vecka sedan behövde han fylla på kassan i Wisconsin och skickade ut en vädjan via internet. På två dygn fick han in 1,4 miljoner dollar (drygt 10 miljoner kronor) från supportrar runt om i USA.

Samtidigt har hans kampanj engagerat flera tusen aktivister, mest collegeungdomar, ute i delstaterna. Genom att synas och höras ute på gatorna har de fört amerikansk politik lite närmare väljarna.

Demokraterna kommer att behöva hans organisation i höstens presidentval. Dean förblir en viktig faktor i amerikansk politik, trots att hans egen kampanj nu håller på att kapsejsa.

Jesper Bengtsson