ÅSIKT

Ryanair flyr från svenska facket

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

2 SEPTEMBER 2004. Är det rimligt att svenska anställda, med bas i Sverige, ska ha en lön som ligger omkring 6 000 kronor lägre i månaden än kollegorna på andra bolag? Eller att de ska ha en arbetstid som kan vara 64 timmar i veckan och riskera uppsägning om de har mer än fyra sjukdagar per år?

Inte enligt det svenska tjänstemannaförbundet HTF som bland annat organiserar flygets kabinpersonal. Ändå är det just så facket beskriver villkoren på det irländska flygbolaget Ryanair. Därför startade förbundet i går en kampanj mot bolaget som de senaste åren kommit att stå som symbol för prispressen inom flyget.

Kortare semester

Ryanair anställer sin personal på Irland. Därmed menar företaget att irländska arbetsrättsliga regler gäller. För de svenska anställda betyder det bland annat kortare semester. Det gör det också möjligt för företaget att visa upp en antifacklig hållning som normalt inte finns på svensk arbetsmarknad.

- Vår bedömning är att personalen klarar sig bättre utan facket, förklarade Ryanairs personaldirektör Eddie Wilson i augusti för Svenska Dagbladet.

Fackets protester riktar sig inte mot lågprisflyget i allmänhet. Andra bolag, som till exempel Fly Me, har tecknat avtal med HTF och betalar marknadsmässiga löner. Också företag som Easyjet i Storbritannien och Hapag Lloyd Express i Tyskland har avtal med facket.

Protesterna är inte heller bara svenska. I går inledde de internationella och europeiska transportarbetarfederationerna en kampanj mot Ryanair. Kampanjen kräver att de anställdas val av företrädare respekteras och ingen ska bli trakasserad eller avskedas för att han eller hon väljer att gå med i facket. Det gäller rätten att organisera sig.

Ryanairs varumärke skadas naturligtvis av de fackliga protesterna. Vid sidan av låga priser kommer bolaget i framtiden att förknippas med ovärdiga anställningsvillkor. Naturligtvis är det meningen. Genom kunderna hoppas facket kunna komma åt en företagsledning som valt att inte tala med facket.

Väntar på företagets reaktion

Samtidigt demonstrerar kampanjen ett slags facklig vanmakt inför de allt fler gränslösa företagen.

Det har gått tio år sedan konflikten mellan Handels och den amerikanska leksaksjätten Toys R Us. Företaget tvingades, trots en uttalat fackföreningsfientlig inställning, skriva ett kollektivavtal efter tre månaders konflikt.

Att värna föreningsrätten på arbetsplatsen är en av den fackliga organisationens grunduppgifter. Nu ifrågasätts den rätten åter.

En blockad skulle snabbt ställa Ryanairs flygplan på marken. Ändå har HTF i stället valt en informationskampanj. Nu återstår att se hur företaget reagerar.

För de anställdas rätt att organisera sig och för rätten till ett avtal måste svenska fackföreningar alltid vara beredda att ta till de stridsåtgärder som krävs.

IP