ÅSIKT

Digitalt geschäft

Hos tv-handlarna kan man luras att tro att digital-tv automatiskt innebär nya månadsavgifter. PRO kräver nu att priserna pressas på boxarna – och kravet är fullt rimligt.
Foto: ANDREAS HILLERGREN
Hos tv-handlarna kan man luras att tro att digital-tv automatiskt innebär nya månadsavgifter. PRO kräver nu att priserna pressas på boxarna – och kravet är fullt rimligt.
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Om mindre än tre år ska de traditionella tv-sändningarna vara nedsläckta. Före den 1 januari 2008 måste en miljon svenska hushåll köpa en digitalbox till sin tv, annars blir det svart i rutan. På Gotland, runt Motala och Gävle stängs de analoga sändningarna redan i höst.

Övergången till digitala sändningar i marknätet för tv är ett kontroversiellt projekt. Syftet var från början att behålla en politisk och demokratisk kontroll över sändningarna. På den punkten råder det ingen tvekan om att projektet misslyckats.

Samordning hade behövts

Majoriteten av svenskarna får i?dag sina tv-sändningar via kabelnät eller satellitsändningar. Utvecklingen har redan sprungit förbi visionen om en demokratiskt kontrollerad eter.

Samtidigt som det digitala marknätet byggts ut har också tekniken utvecklats. Inte minst bredbandsnätet skulle kunna förmedla tv.

En samordning av de stora infrastruktursatsningarna skulle inte bara inneburit bättre samhällsekonomi utan sannolikt också en snabbare utbyggnad.

Kommissionen gör rätt

Ändå är övergången till digitala sändningar nödvändig, och nu finns nätet för att förmedla signalerna. Därför gör den statliga Digital-tv-kommissionen rätt när den föreslår en relativt snabb stängning av de traditionella sändarna. Att år efter år ha kostnader för två utsändningssystem kan inte motiveras.

För den konsument som vill fortsätta att se det ”fria utbudet” och dessutom få tillgång till SVT:s digitala kanaler innebär det en engångskostnad på omkring tusen kronor.

Risken är dock stor att många kommer att betala betydligt mer.

De billiga boxarna är inte alltid så lätta att få tag på. Med lockande erbjudanden och kraftig marknadsföring säljs dessutom ofta abonnemang på avgiftsbelagda kanaler. Det är ett digitalt geschäft.

Hos tv-handlaren är det lätt att få intrycket att digital-tv måste innebära nya månadsavgifter. Så är det inte.

Pensionärernas riksorganisation har protesterat hos regeringen och krävt att priset på boxar ska pressas och att informationen ska förbättras. På organisationens hemsida kräver ordföranden Lars Wettergren att Konsumentverket granskar priser och marknadsföring.

Upp till branschen

PRO:s krav är högst rimliga. Ingen ska luras att betala för sådant hon eller han inte vill ha eller behöver. Ingen ska heller tvingas betala mer än nödvändigt för teknikskiftet.

Informationsinsatsen har redan startat. Det finns en hjälptelefon och en hemsida. Dessutom utbildas konsumentvägledare. Alla berörda hushåll får dessutom i dagarna en broschyr om övergången.

Nu är det upp till branschen att visa att den också vill erbjuda konsumenterna valfrihet i den nya digitala etern.

IP