ÅSIKT

Tänk om, Persson!

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Göran Perssons vill se över möjligheten att lagstifta mot sexualiseringen av det offentliga rummet.
Foto: BJÖRN ELGSTRAND
Göran Perssons vill se över möjligheten att lagstifta mot sexualiseringen av det offentliga rummet.

Veckans hetaste debatt, åtminstone bland mediechefer, har handlat om yttrandefriheten. Tänker regeringen inskränka yttrandefriheten och pressfriheten?

Frågan är i högsta grad berättigad.

För ett år sedan kritiserade vi på ledarplats riksdagens beslut att förbjuda medierna att beställa pass- och körkortsbilder. Lagens syfte var vällovligt. Nazister skulle inte kunna få ut bilder på potentiella offer. Konsekvensen blev dock ett hinder mot grävande journalistik som just kan avslöja nynazister och andra mörkermän.

Klåfingrighet

Efter tsunamin i vintras hemlighöll först utrikesdepartementet och sedan polisen listorna på personer som anmälts saknade. Resultatet blev onödigt många fel och missförstånd.

Statliga Lotteriinspektionen vill förhindra tidningarna att publicera odds från utländska spelbolag.

Och så nu Göran Perssons utspel om sexualiseringen av det offentliga rummet.

Inte undra på att en samlad mediekår slår bakut. Staten uppvisar en illavarslande klåfingrighet. Tryckfrihetsförordningens grundläggande ordning med ansvarigt utgivarskap håller på att urholkas. Det är allvarligt.

Hur genomtänkt är då Perssons förslag att lagstifta mot sexualiseringen i medierna?

Inte alls, tycks det.

Gillar att tänka högt

Mona Sahlin tog som jämställdhetsminister upp debatten om sexualiseringen av det offentliga rummet. Då handlade det om den alltmer kvinnoförnedrande reklamen. Det lär finnas förslag om att se över var gränserna går för könsdiskriminerande reklam. I så fall gäller det marknadsföringslagen och inte en grundlag som tryckfrihetsförordningen.

Göran Persson gillar att tänka högt och spela på opinioner. På s-kvinnors kongress passade han på att slå mot kvällstidningarna och plötsligt förvandlades en rimlig diskussion om gränserna för reklamen till ett rejält hot mot yttrandefriheten. Så dumt!

”Har mediebranschen inget ansvar för hur vårt samhälle allt mer pornofieras?” undrar ledarsidans gästkrönikör Emine Onatli i dagens söndagsröst (se nedan).

Jo, det har vi och det är en diskussion vi ständigt måste föra internt. Det handlar om att bevara balansen och trovärdigheten gentemot läsarna. Däremot är tryckfriheten en hörnpelare i vår demokrati och något som politikerna tveklöst borde värna.

Gummiparagraf

Pressombudsmannen Olle Stenholm skrev på Brännpunkt (SvD 25/5) om svårigheten att lagstifta mot medierna. Det skulle kunna gå att återinföra den gamla paragrafen ”tryckfrihetsbrott” som fanns i 1949 års tryckfrihetsförordning. Tryckta skrifter som ägnade sig åt ”förfarande som sårar tukt och sedlighet” skulle kriminaliseras. Denna gummiparagraf kunde dock tolkas hursomhelst alltefter tidsandan.

Vi får verkligen hoppas att statsministern inte tänker sig en sådan reaktionär grundlagsändring.

Tänk om, Göran Persson!

HK