ÅSIKT

Ge försöket en rejäl chans

TULLSTRIDEN Annika Billström har tröttnat på bråket kring valsedlarna och vill nu ta fram egna alternativ. Syftet är att väljarna ska se skillnad på rött och grönt inför folkomröstningen.
Foto: ANDREAS BARDELL/ MATTIAS CARLSSON
TULLSTRIDEN Annika Billström har tröttnat på bråket kring valsedlarna och vill nu ta fram egna alternativ. Syftet är att väljarna ska se skillnad på rött och grönt inför folkomröstningen.
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Fortfarande har inte någon presenterat en trovärdig lösning på Stockholms trafikproblem utan ekonomiska styrmedel.

Kringfartsleder ensamma stoppar inte bilköerna. Det räcker inte heller med enbart bättre kollektivtrafik. Dessutom är det svårt att finansiera kraftigt ökade investeringar i Stockholm över statsbudgeten utan att andra delar av landet protesterar.

Miljöavgifter

Det finns skäl att påminna om detta i den infekterade debatten om försöket om trängselskatter. Nu senast är det texten på valsedlarna i folkomröstningen som fått skällsorden att hagla. Annika Billström har tröttnat och berättade i går på DN Debatt att socialdemokraterna tänker gå fram med ett eget alternativ. Det ska innehålla både miljöavgifter, mer kollektivtrafik och satsningar på nya vägar.

Hur mycket förhandlingstaktik det ligger i striden om valsedlarna återstår att se. Klart är att socialdemokraterna i Stockholm har tänkt igenom hur de ska ta sig ur det opinionsmässiga underläget.

Det är ingen nyhet att Annika Billström vill se nya kringfartsleder. När socialdemokraterna nu markerar mot miljöpartiet är det också ett sätt att inleda valrörelsen. De stockholmare som har bil ska inse skillnaden mellan de gröna och röda.

Gammalt önskemål

Därför var det knappast en slump att finansminister Pär Nuder i helgen lovade bygga Förbifart Stockholm om regeringen får sitta kvar. Motorvägen över Mälaren via Lovön är ett gammalt önskemål från socialdemokraterna i Stockholms stad och län.

Nu ligger korten på bordet. Snart börjar försöket med trängselskatten.

Det borde göra det möjligt att föra en saklig debatt om långsiktiga lösningar på Stockholms problem.

Tyvärr är oddsen för det dåliga. Tjafset om valsedlarna är ytterligare en förvirrande signal för medborgarna. En folkomröstning måste bygga på tydliga alternativ utan taktik­erande om formuleringar.

Fokus på sakfrågorna

Trängselskatten behövs. Risken är att Vägverkets vansinniga uppbördssystem stjälper försöket innan det fått en rejäl chans. Det finns fortfarande tid att ändra reglerna om höga avgifter redan fem dagar efter en obetald passage.

Socialdemokraterna får också akta sig så att inte den röda färgen blir grå. Flirten med bilisterna får inte gå så långt att man förlorar de miljöintresserade stadsborna. Pär Nuder låser sig för Förbifart Stockholm innan försöket med trängselskatt och bättre kollektivtrafik har utvärderats. Det vore olyckligt om regeringen föregrep prövningen enligt miljöbalken.

Annika Billström och Pär Nuder försöker återta initiativet i debatten om Stockholmstrafiken. Hur de lyckas beror på om bråken om procedurer kan ersättas med ett fokus på sakfrågorna.

ME