ÅSIKT

Som ett band tvärs över E4

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Hösten är högsäsong för litterära fester. Stiliga priser, gratis vin och vårdade gräl. Gamla rivaler och förhoppningsfulla vänner. Sådana saker, gärna i en bättre lokal.

Vägrestaurangen Nyköpingsbro uppfyller inget av detta.

Sträckt som ett band tvärs över E4 representerar den en trafikarkitektur som redan andas historia, trots att den stod färdig för bara 20 år sedan. Ett minne från den tid när motorvägen ledde rakt in i framtiden, och när ingen ännu bestämt att matställen längst vägarna måste vara helt standardiserade.

Som scen för en litterär fest är Nyköpingsbro dock knappast ett förväntat val. I glasen – eller egentligen muggarna – julmust och mineralvatten. Och inte ett författarbråk så långt ögonen når.

Ändå händer något viktigt just här och just nu. Hotell- och restaurangfacket och Transport har precis öppnat sitt 8:e vägbibliotek. Camilla Karlsson, skyddsombud på Nyköpingsbro berättar hur de anställda drivit på för att få biblioteket, och hur planerna skapat förväntningar bland chaufförerna.

Krasst uttryckt handlar det om en ensam bokhylla, placerad intill ketchupen och senapen. Två hyllor ljudböcker, vanliga titlar av författare som Ian Rankin och Stieg Larsson. Många deckare. Dessutom några hyllor vanliga böcker tryckta på papper. Och en pärm där lånen ska skrivas in.

Vägbiblioteken vänder sig till de som arbetar längst vägarna, inte minst till yrkeschaufförerna. Oftast män, alltid arbetarklass. Själva formeln för den grupp som enligt alla undersökningar läser minst av alla.

–?Det beror inte på att vi som har tunga jobb har en speciell gen som hindrar oss från att läsa, säger författaren och lastbilschauffören David Eriksson.

–?Om vi bara får tillgång till litteraturen så läser vi också.

Precis det gör vägbiblioteken. För ut litteraturen till den miljö där de som arbetar längs vägarna stannar. Där det finns möjlighet att ta en rast, och där det går att parkera en långtradare.

Metoden är den enklast tänkbara. Den som vill låna noterar själv lånet i pärmen. Camilla Karlsson och hennes kollegor tittar till biblioteket.

Projektet kostar knappt en kvarts miljon kronor i år, för hela landet. Och då ingår utbyggnaden av antalet bibliotek från fem till åtta. Facken står för en fjärdedel och staten för resten.

David Eriksson började skriva under nattpass i lastbilen. Dikter, i ett block på motorkåpan bredvid förarstolen. ”För att hålla mig vaken”, säger han själv.

Det låter inte alldeles trafiksäkert.

När hans första text publicerades i Transportarbetaren kände han skräck för att möta arbetskamraterna.

Nu är det ljudböckerna som dominerar utlåningen. Berättelser som följer med under långsamma timmar bakom ratten. Bränsle för fantasin, och kanske för ett större självförtroende.

–?Jag vet inte om man blir en bättre chaufför av att läsa böcker, säger David Eriksson.

En sak är i alla fall säker. Hastigheterna blir lägre. Ingen vill ju missa slutet på historien.