ÅSIKT

Stäng smitvägen från miljöansvaret

Åtgärder utanför Europa borde inte räknas in i miljömålen

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

24 januari 2008. Ska Sverige köpa sig fritt från höjda miljökrav genom att betala åtgärder i u-länderna?

Bland alla kommentarer till gårdagens klimatförslag fanns en mening från miljöminister Andreas Carlgren. På regeringens presskonferens förklarade han att ”det finns skäl att titta på” gränsen att högst 3 procentenheter av ländernas klimatmål får klaras genom åtgärder utanför Europa. Fredrik Reinfeldt gick genast in och stödde den synen.

Trovärdigheten brast

På en minut försvann mycket av regeringens trovärdighet i klimatpolitiken. Styrkan i EU-kommissionens förslag är framför allt att man stått emot påtryckningar från den tunga industrin som vill slippa göra åtgärder på hemmaplan. Storföretagen anser att det blir billigare att betala skogsplaneringar och energisparande i tredje världen, men då försvinner trycket på att utveckla ny grön teknik i de rika länderna.

Därför sätter kommissionen upp en gräns och säger att Europa måste gå före med egna åtgärder. Andreas Carlgren och Fredrik Reinfeldt överväger på allvar att urholka det kravet. Sverige borde gå åt andra hållet, och se till att åtgärder utanför Europa inte räknas in i miljömålen.

Regeringen blev gråare i går, men EU-kommissionen visade sin gröna sida. Det är klart att miljömålen i förslagen kunde ha varit högre, men med dagens politiska sammansättning var förslaget ändå en framgång för miljökommissionären Stavros Dimas.

Måste snabbt bli överens

Förnybar energi får en rejäl skjuts. Regeringen har tryckt på för att sänka målet för Sverige, som nu hamnar på 49 procent år 2020. Även denna lägre siffra innebär dock att vindkraften måste byggas ut och kärnreaktorer stängas.

Tilldelningen av utsläppsrätter blir tuffare. Det betyder att industri och kraftindustri måste bli mer energieffektiv.

Utsläppsmålet för transporter och bostäder går knappast att nå utan nya långtgående beslut. Regeringen hänvisade i går till klimatberedningen, men den har långt kvar till en plan som minskar utsläppen tillräckligt.

De politiska partierna måste snabbt bli överens om åtgärder som kilometerskatt för lastbilstrafiken och ett investeringsprogram i miljardklassen för att bygga om miljonprogrammets hus.

Högre ambitioner

Klimatberedningen ska även enas om ett nationellt utsläppsmål. Det är en viktig diskussion, där de röd-gröna partierna verkar ha högre ambitioner än regeringen.

Nu börjar förhandlingar mellan EU-länderna om klimatpaketet. Toppmötet i mars blir ett första tillfälle att syna korten.

Europa kan ha ambitiösa klimatmål för sitt eget arbete och samtidigt öka stödet till u-länderna. Tänker verkligen Fredrik Reinfeldt göra tvärtom, gå på industrilobbyisternas linje och låta det rika Europa köpa sig fritt från miljöansvar?

Stäng den smitvägen och visa det politiska modet att gå före.

ME