ÅSIKT

Glesbygden förlorar på Reinfeldts klimatpolitik

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Energisäkerhet och klimat. Det blir tyngdpunkten för Frankrike, Sverige och Tjeckien när länderna delar på 18 månaders ordförandeskap i EU.

Europaminister Cecilia Malmström finslipade programmet med sina kollegor i går. Dagordningen innehåller många ämnen. Att lyfta fram energi och klimat är vältajmat.

Samma dag som ministrarna kom överens i Prag lanserade den franske presidenten ett nytt förslag. EU måste sänka momsen på bensin, krävde Nicolas Sarkozy.

Det är inte säkert att hans utspel lugnar franska långtradarchaufförer eller fiskare som revolterar mot bränslepriserna.

Här i Sverige tickar räkneverken på bensinpumparna allt snabbare. Hur högt blir bensinpriset i sommar?

Fjorton kronor? Femton? Sexton, eller ännu mer?

Att sänka skatterna löser inte problemen med att oljepriset skenar. Klimathotet är på allvar och allt fler bilägare tävlar om sinande oljekällor.

Däremot gäller det att stimulera och tvinga fram ny teknik. Annars får de lågavlönade betala en orimligt stor del av notan.

Nya bilar måste dra mindre bränsle. Det är orimligt att Sverige har de bensintörstigaste bilarna i Europa.

Tänk om EU beslutat om lagar för tio år sedan, när det var aktuellt. Istället blev det en överenskommelse med bilföretagen, som på egen hand skulle minska bränsleförbrukningen.

Det gjorde de inte. Nu är det samma sak igen. EU-kommissionen har föreslagit bindande krav. Bilindustrin gör sitt bästa för att vattna ur texten.

Fredrik Reinfeldts regering går bilindustrin till mötes. Så mycket är klimatretoriken värd i praktiken.

Regeringen vill sänka böterna för biltillverkare som inte klarar kraven. Dessutom ska reglerna gynna företag som gör tunga bilar. Detta framgår av underlaget inför nästa veckas miljöministermöte.

EU-parlamentet diskuterar att lägga till ett långsiktigt mål för bränsleförbrukningen. Då vet tillverkarna vad de ska rikta in sig på till år 2020.

Kravet kan gå igenom i parlamentet, menar initierade bedömare. Den svenska regeringen skulle kunna driva på i ministerrådet.

Några sådana planer har inte moderaterna i Rosenbad.

Det kan inte vara roligt att vara i miljöminister Andreas Carlgrens kläder. Efter förra miljöministermötet sa centralt placerade personer i EU:s miljöarbete att de var förvånade över den svenska linjen. Då var positionen ändå luddigare än denna gång.

Regeringen kommer att få kritik inom EU för sin bilindustrivänliga

linje. Det skadar Reinfeldts trovärdighet, men betydligt värre är effekterna för människor i glesbygden som inte tjänar massor med pengar. De blir utan bränslesnålare alternativ när oljepriset rusar vidare uppåt.

Vad säger riksdagens EU-nämnd som ska diskutera frågan på fredag?