ÅSIKT

"Själen är ingen bra konsument"

Stina Oscarson om vad som händer med kulturen när säljtänket tar över

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

29 JUNI 2008. Hon tar politiken på stort allvar. Det är möjligt att hon blir politiker. Ja, det är i alla fall inte omöjligt, rättar hon.

Politik är som konst, säger hon, man vill förändra samhället så att det inte stelnar i en kommersiell sörja.

När kulturminister Lena Liljeroth Adelsohn tillsätter en kulturutredning, tillsätter Stina Oscarson tillsammans med sina kolleger en skuggutredning.

Den 17 november kommer den att presentera sina förslag. Det blir en maratonuppläsning av alla idéer.

–?Vi kommer att ha konferencierer och ett band som spelar, men det blir ingen teaterföreställning, säger Stina. Kraften kommer att ligga i orden och i mängden material. Föreställningen kommer att börja klockan ett på dagen och fortsätta ända fram till sent på kvällen. I bästa fall kan gästerna njuta av ett glas vin.

Men då måste teaterchefen bli vän med tillståndsmyndigheterna.

Stina Oscarson berättar om sina problem med utskänkningstillståndet på Orionteatern på Söder i Stockholm. Det är bara några veckor sedan deras våravslutning kom av sig.

–?Vi skulle fira in sommaren med vår nattvarieté Salong Giraff. Vi hade artister från hela världen, bland annat en av New Yorks främsta buffonclowner… 

Då säger tillståndsmyndigheterna nej. Det är klart att föreställningen avlöpte ändå. Men historien beskriver ett problem kulturen har att hantera. De ska verka på en kommersiell marknad samtidigt som myndigheterna inte tillåter dem att ta steget fullt ut.

–?Folk tillåts supa ihjäl sig på Stureplan, men vi får inte ta ett glas vin på Orionteatern. Vi ska komma ihåg att varietén dog ut i Sverige när det blev olagligt att servera alkohol i samband med lättare underhållning.

–?Jag tycker att marknadsföringen är jobbig. Om vi ska sälja in en föreställning måste vi ta fram affischer, skriva säljtexter och då går man in i det där säljtänket. 

–?Och sedan går man in i en repetition med hela det där säljet i huvudet. Då finns risken att man blir försiktig och rädd och tänker att det här måste ju sälja.

–?Då vågar man kanske inte ta de konstnärliga riskerna. Nej, det är svårt att sälja och skapa samtidigt.

–?Det finns en risk att kulturutredningen stannar vid de kommersiella lösningarna. Det är därför vi måste ha skuggutredningen som kommer med de alternativa förslagen. Som ser till kulturen som en motkraft i samhället.

–?Det är klart att vi ska köpa och sälja grejer, det säger jag ingenting om, det ska vi ha kvar. Men själen måste ha sitt.

–?Och själen är ingen bra konsument, säger Stina Oscarson och berättar att hon citerar sin syster. ”Det var ett så himla bra citat att jag erbjöd mig att köpa det.”

Kulturen vill förändra, förklarar hon. Och all förändring är inte kommersiellt gångbar, nersvald med ett glas vin. Kulturen ska överraska, skaka om, skoja och svida. Då måste samhället hjälpa till. Det gäller inte minst barnkulturen och nu lägger Stina in en högre växel.

–?I Stockholm ska varje skola själv köpa in teaterbesök numera. Det innebär att antalet teaterbesök i grundskolan minskat från 17 627 till 7 553. Det är bara på Östermalm som besöken har ökat, i förorter som Tensta och Rinkeby har de gått ner drastiskt.

–?Barnteatern kommer aldrig att vara lönsam och det är därför vi behöver kulturpolitik.

Hennes Orionteatern har haft en välbesökt förställning som gått under våren, ”Vems lilla mössa flyger”. De blåste ut hela teatern, lastade in 18 ton sand och byggde en stor kulle mitt i lokalen.

Publiken satt runt kullen, mitt i Barnhans land med gummiapan Mack med motorcykeln, den vemodiga bisamråttan Nöken och Nallebeethoven … det här var en pjäs för barn och ungdomar, men även den vuxna publiken kom.

–?Vi hade kunnat visa den ytterligare ett år, men den blev för dyr med så många skådespelare. Många av de mindre teatrarna vågar aldrig sätta upp en sådan här pjäs. Det blir en eller två skådespelare och en minimal scenografi så att man kan spela var som helst.

Kulturen begränsar sig. Det är här skuggutredningen kommer in. Man kan ju inte stillatigande skära ner och anpassa sig. Själen är ingen bra konsument.

–?Vi vill att alla hör av sig med kulturförslag som vi kan läsa upp den 17 november. Det får gärna vara konkreta saker som går att omsätta i praktiken. Vi måste alla bli lobbyister för kulturen.

–?Du vet, det finns ingen kommersiell drömvärld. Livet är ofta ganska fult och kulturen hjälper oss att stå ut med livet som det är. Vi klarar oss inte utan kulturen, så är det.

FAKTA

?Under några sommarsöndagar kommer ledarsidan att publicera samtal med människor vi är nyfikna på. Det kommer att handla om världen, jobben och det politiska läget, men också om kultur, längtan och personliga utmaningar.