ÅSIKT

Saab är viktigt för framtiden

Efter beskedet att GM utvärderar bud på Saab måste regering, opposition, myndigheter, företag och fack samarbeta

De anställda har alltid trott på Saab. Nu är det dags att regeringen visar att de också gör det. Och dags för Maud Olofsson att försöka återupprätta väljarnas förtroende för henne.
Foto: roger lundsten
De anställda har alltid trott på Saab. Nu är det dags att regeringen visar att de också gör det. Och dags för Maud Olofsson att försöka återupprätta väljarnas förtroende för henne.
LEDARE

2 DECEMBER. Saabkrisen

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Ännu en frist. Så kan beskedet från Detroit i går kväll beskrivas. GM:s styrelse bestämde sig för att utvärdera buden på Saab. De nya spekulanter som anmält sig sedan Koenigsegg i förra veckan hoppade av får möjlighet att presentera sina planer, och Saab en liten chans att överleva.

Beslutet är knappast ett utslag av sentimentalitet hos GM:s styrelse. Målet är fortsatt att lämna det svenska märket, till lägsta möjliga kostnad. Nedläggning hotar ännu runt hörnet.

Tror på sitt företag

Saabs balansgång på slak lina fortsätter. Det är något de anställda vid det här laget vant sig vid. Det är fem år sedan GM för första gången öppet ställde ­fabriken i Rüsselsheim mot Trollhättan.

Genom hela processen har de Saab­anställda fortsatt att tro på sitt företag.

Det förtjänar respekt. Alltför ofta har de anställda och företagsledningen stått ensamma i sin kamp för Saab.

I bästa fall öppnar beslutet i GM:s styrelse möjligheter att se framåt. I värsta fall blir det bara en kort respit innan företagets tillgångar skingras.

Hittills har debatten om fordonsindustrin i Sverige handlat mycket om att söka syndabockar och utdöma ansvar. Oppositionen har anklagat regeringen för passivitet, näringsministern har pekat på ägarna och tidigare regeringar. Expert efter expert har levererat sina omdömen.

Allt det där måste fortsätta, men inte nu.

Förtjänar uppbackning

Just nu måste allt göras för att ta tillvara de möjligheter Saab har och skapa förutsättningar att gå vidare.

Det gäller i arbetet att öppna vägen för nya ägare till Saab. Den svenska regeringen har, på goda grunder, beskrivits som oengagerad i fordonsindustrin. Nu har inte minst näringsminister Maud Olofsson en möjlighet att återupprätta en del av förtroendet för henne.

Det gäller i stödet till företagsledning, anställda och underleverantörer. Det senaste året har inneburit enorma uppoffringar. Nu förtjänar de uppbackning i arbetet att ta det som sannolikt är Saabs sista chans som biltillverkare i Trollhättan.

Satsa mer på hela regionen

Kravet på insatser gäller också Trollhättan som ort. Staten har under de senaste åren satsat stort på utbildning och infrastruktur i regionen. Arbetet måste fullföljas och utvecklas. Trollhättan är en del av en Västsvensk industriregion vars betydelse för Sverige fortsätter att vara avgörande.

Men det räcker inte. Nu – ännu mer än tidigare – måste alla krafter samlas för att ge utvecklingsmöjligheter till svensk ­fordonsindustri. Den spelar fortfarande en nyckelroll för Sverige.

Det är dags att samla regeringen, ­oppositionen, myndigheter, företag och fack i arbetet för Saabs – och fordons­industrins – framtid.

Och att göra det nu.

IP