ÅSIKT

Valet – ett event med möjligheter

inspireraS av USA  Mona Sahlin och Ibrahim Baylan presenterar Socialdemokraternas valkampanj, med målet att prata med en miljon väljare innan valet.
inspireraS av USA  Mona Sahlin och Ibrahim Baylan presenterar Socialdemokraternas valkampanj, med målet att prata med en miljon väljare innan valet.Foto: Fredrik Sandberg
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Ingen valrörelse utan valarbetare.

Det är nya tider, det märktes när Mona Sahlin och Ibrahim Baylan i går samlade media och ungdomar till en upptakt på Södertörns­ högskola i Flemingsberg söder om Stockholm. 5?000 valarbetare ska värvas.

Inramningen är viktig, det ska vara ungt och modernt.

Ring! Blogga! Knacka dörr! Twittra! Samtala!

Väljarna blir kunder

Den röda färgen är borta. Uppmaningarna på de pastellfärgade kampanjaffischerna ska bidra till målet: en miljon samtal inför valet i september. Parti­ledningen har varit på studiebesök i USA och lärt sig av Barack­ Obamas valframgångar. Varje väljare ska få sin handskakning och då krävs det många valarbetare.

Den tiden är förbi då parti­ledaren talade till ett obestämt antal metallarbetare på ett möte. Nu ska varje samtal vara

personligt och det ska bokföras. Valarbetarna får registrera sina insatser på den nya hemsidan, all aktivitet ska räknas och mätas.­

Valarbetarna får utbildning i nya medier och konsten att knacka dörr.

Man rekryterar och mobiliserar efter amerikanskt mönster. Valrörelsen har blivit en kampanj. Ett toppstyrt event där varje potentiell väljare blir en markering på den interna väljarbarometern. En vunnen kund.

En möjlighet för S

I värsta fall, faller den här organisationen­ samman som en sufflé veckan efter valet, ungefär som den framgångsrika valrörelsen i USA. Det är lätt att dra parallellerna, men kanske ännu viktigare att identifiera skillnaderna.

Den svenska arbetar­rörelsen är just en rörelse, en folk­rörelse. Socialdemokraterna har över 100?000 medlemmar som nu får en möjlighet, ja rent av en uppmaning, att vända sig utåt för att möta nya potentiella medlemmar. Som Socialdemokraternas nya informationschef Karin Pettersson säger: Man måste se möjligheterna. Man får inte ge upp.

Nästa kampanj rödare

För även om varje möte numera vägs och mäts blir det ändå början till ett politiskt samtal.

Som under det välregisserade mötet i går, när Ibrahim Baylan träffade tjejerna som går på hans egen gamla grundskola Borgskolan i Hallunda. Han skröt lite: ”Alla som heter Baylan är släkt med mig”. Tjejerna skrattade och sa att släkten nog skröt om Ibrahim också, som blev partisekreterare.

En sekund utan baktankar och mätverktyg.

Nästa kampanj kan handla om hur man behåller de nya medlem­marna i partiet. Den kan ha mindre av centralstyrning och den får gärna vara röd.

EF