ÅSIKT

Turen fortsätter – från baksätet

baksätesförare?  Det är dags för Maud Olofsson och regeringen att sluta åka med i baksätet och i stället försöka styra Trollhättans öde själva. Foto: ROGER LUNDSTEN
baksätesförare?  Det är dags för Maud Olofsson och regeringen att sluta åka med i baksätet och i stället försöka styra Trollhättans öde själva. Foto: ROGER LUNDSTEN
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

22 december 2009 Jöran Hägglund, statssekreterare hos Maud Olofsson, sammanfattade inte bara regeringspolitiken när han i går kommenterade läget för Saab. På något sätt lyckades Hägglund också fånga tidsandan.

”Det är ju GM som säljer och GM som äger Saab. Det har ju all sin rätt att göra vad de vill”, sa Hägglund.

Det lät inte som han betraktar det som ett problem.

Men ett problem är det, framför allt för de anställda som nu kastas mellan hopp och förtvivlan och vars framtid avgörs på dunkla affärsmöten.

I går förlängde Spyker sitt senaste bud. Turerna kring Saab fortsätter, och regeringen kommenterar från baksätet.

GM har ett ansvar

Statsministern har svalt beskrivit Saab som ”ett varumärke i en varumärkesportfölj”. Hans näringsminister har lydigt ekat efter. Politikens huvudmål tycks ­vara att hålla staten utanför frågan om Saabs framtid. En omöjlig ambition.

Självfallet har General Motors ett ansvar, inte bara mot sina ägare och amerikanska myndigheter. Ansvaret borde också gälla Saab-anställda, Trollhättan och Sverige. Liksom naturligtvis alla som uppskattar bilarna och har blivit märket trogna.

Olofsson måste svara för sig

Något sådant var Olofsson inne på för tio månader sedan. ”Jag är djupt ­be­sviken på General Motors”, sa näringsministern då. Sedan övergick hon till att dela ut uppfordrande uppmaningar till trollhätteborna, som att bygga vindkraftverk.

Olofssons problem är att ingen i Trollhättan eller Stockholm kan utkräva ­ansvar av bildirektörerna i Detroit.

Ett globalt bilföretag behöver inte svara på några avgörande frågor, som varför kreativitet i Saab slarvats bort eller varför det är så svårt att få till stånd en försäljning.

Olofsson och hennes regering måste däremot svara för sig. De måste berätta varför den svenska regeringen – till skillnad­ från kollegor i andra länder – valt att stå vid sidan under fordonskrisen. Regeringen måste svara på varför Sverige har en politik för hushållsnära tjänster, men inte för industriell produktion.

”Vi är redo”

Men framför allt måste Maud Olofsson och Sven Otto Littorin förklara vad som kommer att hända nu. Oavsett vilka beslut som fattas i Detroit är Trollhättan nämligen den svenska regeringens ­ansvar.

”Vi är redo”, förklarade Littorin självbelåtet efter gårdagens krismöte om Trollhättans framtid. En del utbildningsplatser, en ansökan till EU:s globaliseringsfond. Men framför allt jobbpolitik, precis som vanligt.

Däremot absolut inget telefonsamtal från den svenske statsministern till Vita Huset, trots att det är den amerikanska staten som i dag kontrollerar GM, och GM som kontrollerar Saabs framtid.

Regeringen sitter kvar i baksätet.

IP