ÅSIKT

Dubbel skatt för storstadsborna

Regeringen konfiskerar trängselavgifterna

I egen ficka I Stockholm finns redan trängselavgifter. I vårbudgeten slog regeringen fast att Göteborg får likadana avgifter om tre år. Men skatten går inte tillbaka till regionen som tanken var från början. Således får de som bor i städerna betala dubbla skatter.
Foto: BJÖRN A SVENSSON, SCANPIX
I egen ficka I Stockholm finns redan trängselavgifter. I vårbudgeten slog regeringen fast att Göteborg får likadana avgifter om tre år. Men skatten går inte tillbaka till regionen som tanken var från början. Således får de som bor i städerna betala dubbla skatter.
LEDARE

19 APRIL 2010. Trängselavgifter

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Om tre år införs trängselavgifter i Göteborg. Det slog regeringen fast i sin vårbudget, men inte på något ställe nämner man att avgifterna ska föras tillbaka till regionen. Storstädernas trängselavgifter har därmed blivit en skatt som Anders Borg vill behålla för sig själv.

Hela tanken med trängselavgifterna var ju att de skulle återinvesteras i regionen för att minska köerna och förbättra miljön. Bilisterna skulle få betala varje gång de tog bilen förbi en vägtull för att sedan få tillbaka pengarna i form av bättre regional kollektivtrafik. Trafikanterna skulle därmed styras över från bilar till kollektiv­trafik och våra största städer Stockholm och Göteborg skulle få en bättre miljö.

Men det förutsätter att regionerna får pengarna, för det är ju de som planerar och bekostar kollektivtrafiken. I stället behåller finansdepartementet kontrollen över pengarna och i propositionen skriver man att huvudsyftet med trängselskatt är att öka framkomligheten för vägtrafiken. Inte en kollektivfil så långt ögat når. Borta är också miljöargumenten.

Inte miljövänligt

Anders Borg må skryta om att han är en skattesänkare, men i själva verket konfiskerar han kommunernas trängselavgifter. De kommer nu att bekosta flera stora statliga infrastrukturprojekt som till exempel Förbifart Stockholm, den gigantiska motorvägen som kommer att bli allt annat än miljövänlig.

Näringsminister Maud Olofsson går ett steg längre. I en intervju i Sydsvenskan aviserar hon en trängselavgift för Malmö, Helsingborg och Lund. Tre vackra städer, men knappast kända för sina bilköer.

– Lunds stadskärna är för liten för biltullar, menar Lunds kommunalråd Mats Helmfrid (M).

– Vi har inte särskilt mycket trängsel i Malmötrafiken, konstaterar Malmös kommunalråd för planfrågor, Anders Rubin (S). Avgifterna ska ju lösa problem med trängsel, inte med finansiering.

Men Maud Olofsson, hon brer ut sig och berättar att skåningarna skulle kunna betala både statliga vägar och statliga järnvägar. Det skulle kunna bli en bra ”medfinansiering”, menar hon.

”Skattehöjarregering”

Medfinansiärerna i Skåne skulle därmed få betala två gånger för samma projekt, först statlig skatt och sedan trängselavgift. En regering som förespråkar en sådan lösning är ingenting annat än en skattehöjarregering.

Trängselavgifterna kan förfinas för att styra den framtida trafiken. Men regeringen struntar i de regionala koldioxidmålen, man har gett upp hela klimatpolitiken. I stället bygger man planlöst vidare mot den trafikinfarkt som man låter storstadsborna betala.

EF