ÅSIKT

Förbifart ger trafikinfarkt

LEDARE

21 APRIL 2010. Förbifart Stockholm

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Klicka på teckningen för större format. #Illustration: Robert Nyberg
Klicka på teckningen för större format. #Illustration: Robert Nyberg

En av de svåraste frågorna i det röd­gröna samarbetet.

Så skriver oppositionen i sitt pressmeddelande, för den kunde inte komma överens om Förbifart Stockholm. Nu lyfts frågan om motorvägsprojektet till en folkomröstning, ifall de rödgröna vinner valet. Stockholmarna kommer att få välja mellan en motorväg och en lika påkostad satsning på kollektivtrafik.

Bilar eller pendeltåg.

Folkomröstningen kommer att hållas den 23 september 2012. Två kampanj­organisationer ska bildas och de får exakt lika mycket pengar.

Många stockholmare känner säkert igen sig. Det var mindre än fyra år sedan invånarna i Stockholms stad folkomröstade om trängselskatten. Nu är det dags igen och det blir allt mer uppenbart att de rödgröna inte kan komma överens i trafik- och miljöfrågor.

Historien upprepar sig

Förra gången lovade Socialdemokraternas borgarråd Annika Billström att det inte skulle bli någon trängselskatt. Men hon blev överkörd av Göran Persson som hellre gick med Miljöpartiet.

För bara några veckor sedan lovade Stockholms oppositionsborgarråd Carin Jämtin att bygga Förbifart Stockholm om hon så skulle köra över sina oppositionskamrater. Men nu blir hon själv överkörd av Mona Sahlin som hellre går med Vänsterpartiet och Miljöpartiet.

Historien upprepar sig. Man kan tycka att det är märkligt att Socialdemokraterna fortsätter att driva det gamla bilsamhället nästan in i väggen för att i sista minuten gira vänster. Att man aldrig lär sig att titta framåt.

Förbifart Stockholm är en gammaldags amerikansk dröm om att bygga motorvägar mellan olika köpcentrum. Ner vid Heron city och upp i Barkarby köpcentrum eller tvärt om, en snabbväg mellan Stockholms två Ikea-varuhus.

Knapppast socialdemokratiskt

En nästan två mil lång tunnel ska byggas under villorna på Ekerö för att gå upp i ytläge genom förorter som Skärholmen och Hjulsta. Det kan knappast vara socialdemokratisk politik att ytterligare trafikbelasta förorterna och dessutom stänga ute de som inte har råd med egen bil.

Stockholms län kommer att växa med ytterligare 400 000 invånare. Det förutsätter investeringar i fungerande pendeltåg och en utbyggd tunnelbana. Nya smarta tvärförbindelser måste locka över bilisterna till tåg. Pengarna måste gå till kollektivtrafik.

Stockholm är på väg mot en trafikinfarkt och då hjälper det inte att bygga en motorväg och sedan en till och

sedan ytterligare en. För klimatets och stockholmarnas skull måste nya trafikmönster skapas och det borde social­demokratin fatta även utan en folkomröstning.

EF