ÅSIKT

Därför stiger bensinpriset

oljeriggen brinner Förra veckan exploderade en oljeborrplattform i USA. Katastrofen är ett faktum. Jakten på drivmedel tvingar bolagen att borra allt djupare och snart blir det för dyrt att utvinna olja.
Foto: AP
oljeriggen brinner Förra veckan exploderade en oljeborrplattform i USA. Katastrofen är ett faktum. Jakten på drivmedel tvingar bolagen att borra allt djupare och snart blir det för dyrt att utvinna olja.
LEDARE

30 APRIL 2010. Oljekrisen

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Oljan rinner ut i havet. Den amerikanska kustbevakningen kämpar förgäves mot oljeläckagen i Mexikanska golfen. Nu försöker man desperat bränna upp den ytliga oljan innan den når Louisianas kust.

Det var i förra veckan som oljeplattformen Deepwater Horizon exploderade och sjönk till botten. Då var uppskattningen att fyndigheten läckte 1 000 fat olja om dagen. Nu handlar det snarare om 5 000 fat och tätningsarbetet försvåras av att läckaget ligger på 1 500 meters djup.

Oljebolagen måste borra djupt för att få tag på jordens sista åtkomliga droppar olja. Egentligen är det inte oljan som håller på att ta slut, det är den lättillgängliga oljan som sinar.

I Kanada pågår ett annat desperat försök att utvinna olja ur oljesand. Det är precis som det låter, sand och lera som innehåller rester av råolja.

Det krävs enorma resurser för att utvinna oljan ur sanden. Stora arealer mark måste grävas upp, all skog huggas ner och våtmarker dräneras. Om sanden ligger ytligt sker brytningen i stora dagbrott. Om oljesanden ligger djupare än 100 meter krävs kemikalier och ånga för att lösgöra oljan.

Det här handlar inte om något kanadensiskt experiment utan om världens största energiprojekt. Det är skitigt, energislösande och desperat. Så länge oljebolagen tjänar pengar kommer de att utvinna olja, men ju svårare det blir desto dyrare blir oljan.

Världens olja går framför allt till transporter, över 60 procent går till driften av bilar, båtar och flyg. Men nu sinar tillgången på bränsle och det är därför Maria Wetterstrand varnar för prisökningar som kan komma. Det är inte bara klimatet som kräver nya färdsätt. Oljekrisen blir snart det främsta skälet för en omställning av trafiken.

Forskarna diskuterar ”The oil peak”, det vill säga när brytpunkten infaller och det blir för dyrt att utvinna olja. Men det spelar ingen roll om det sker 2020 eller 2030.

Det är snart och innan dess måste vi ändra vårt sätt att färdas.

EF