ÅSIKT

Bilindustrin är på väg tillbaka

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Den här veckan pågår årets Auto Show på Cobo Center i Detroit. En medelpunkt i bilvärlden, har svenska tidningsläsare fått lära sig.

Det började egentligen för fyra år sedan när näringsminister Maud Olofsson inledde med att besöka mässan.

– Kul att vara bilminister och åka på bilmässa, sa Olofsson då.

Sedan kom krisen, och det var kanske inte längre lika roligt att vara svensk näringsminister på bilmässa. I vilket fall blev det Olofssons statssekreterare Jöran Hägglund som fick göra resorna till Detroit för att diskutera räddningen av Saab och försäljningen av Volvo PV.

I år finns ingen från näringsdepartementets politiska ledning på plats i Detroit.

För fyra år sedan – när det fortfarande var kul att vara bilminister – försäkrade Olofsson att regeringen skulle skapa goda förutsättningar för industrin. Den stod ju för stora exportinkomster och många arbetstillfällen.

Sedan dess har regeringens näringspolitik mest handlat om att svära sig fri. Det gäller inte minst fordonsindustrin. Till skillnad från i de flesta andra europeiska länder – och i USA – vägrade den svenska regeringen att stötta industrin.

Volvo och Saab finns kvar, mera trots än tack vare den svenska regeringen.

Det är kanske inte så konstigt att ingen från näringsdepartementets ledning vill resa till årets Auto Show.

Detroit har inte samma roll för de svenska biltillverkarna. Saab överlever på egen hand, och besluten om Volvo fattas ytterst i Kina. Men Auto Show i Detroit är fortfarande ett slags riktningsvisare för världens bilindustri. Och den pekar mot framtiden.

Fordonsindustrin är på väg tillbaka, med elbilar, hybrider och en ny optimism.

Som en kolumnist skriver; det känns som stämningen i omklädningsrummet efter en fotbollsklubbs misslyckade säsong. Alla väntar på nästa års matcher.

Det borde intressera den som tar rollen som svensk bilminister på allvar. Det borde intressera Maud Olofsson.

Aftonbladet
Ingvar Persson