ÅSIKT

En väg ut ur dödsmässan

13 maj 2011 Saab

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
OSÄKER FRAMTID Det har inte presenterats några långsiktiga visioner eller någon enda tanke för ett Sverige utan Saab, skriver ledarskribenten.
Foto: Foto: THOMAS JOHANSSON
OSÄKER FRAMTID Det har inte presenterats några långsiktiga visioner eller någon enda tanke för ett Sverige utan Saab, skriver ledarskribenten.

Avtalet mellan kinesiska Hawtai och Saab-ägaren Spyker har upphävts. Produktionen i Saabs fabrik i Trollhättan kan inte återupptas och framtiden för företaget är återigen osäker. Och i förrgår meddelade LO att man anser att permitteringslöner kan behöva återinföras.

Det ser ut som en tanke.

Svensk fackföreningsrörelse har sedan 90-talets början hyllat strukturomvandlingarna på arbetsmarknaden. Trygghet har funnits i utbildningar och dugliga försäkringar, inte i ett militant försvar av arbetsplatserna.

Kan bli svårt att ställa om

LO:s förslag, som måste förstås i skenet av en kraschad a-kassa, innebär att företag ska kunna behålla personal anställd trots att efterfrågan minskar.

LO vill att arbetsgivare, staten och fack tillsammans delar på kostnaderna för att företag ska kunna behålla arbetskraft och de anställda ska kunna behålla sina jobb.

I dag hanteras efterfrågeminskningar genom uppsägningar. LO varnar därför i rapporten ”En bro över mörka vatten” för att när konjunkturen vänder kan det bli svårt att ställa om till full produktion.

Det är en ny linje. Glädjande är att man i rapporten lägger stor vikt vid att erbjuda de permitterade utbildning, antingen kopplad till det aktuella företagets behov eller för omställning till ett annat företag i en annan bransch.

Arbetarrörelsens styrka historiskt har varit förmågan att se dagens utmaningar och skapa morgondagens lösningar. Förskolorna, miljonprogrammet och kunskapslyftet är bevis på det.

LO visar mod

De 7 000 jobb som i ett slag riskerar att försvinna om Saab läggs ned är en sådan utmaning. Politik handlar många gånger om ledarskap och att våga visa vägen. Det finns få som seriöst menar att Saab ska socialiseras. Det finns väldigt mycket som talar emot att staten skulle vara en bra ägare av en bilfabrik i Trollhättan.

Däremot har staten missat tillfällen att visa både ledarskap och framåtsyn. Det har inte presenterats några långsiktiga visioner eller någon enda tanke för ett Sverige utan Saab. Traditionellt har ny teknik och nya innovationer skapats när staten beställt dem från det privata näringslivet.

Regeringen har missat en chans, men LO visar mod när de pekar på behovet av gemensamma lösningar för att ta tillvara på svensk ekonomis framtida möjligheter.

Det ska sägas att LO:s ordning för permittering inte gjort Saab-mardrömmen mer lätthanterlig. För detta hade det krävts ett politiskt engagemang. Men den utdragna dödsmässan i Västsverige pekar på vikten av att både kunna möta strukturomvandlingar och förvalta existerande kompetens och förtroende.

Daniel Swedin