ÅSIKT

Det finns en framtid för Saab

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Saab har fått nya ägare, igen. Och planerna är fortfarande att bygga bilar på fabriksområdet i Stallbacka. Om verkligheten hade lyssnat på olyckskorparna borde det inte ha kunna hända.

Redan i förra veckan ropade rubrikerna ut att elbilskonsortiet National Electric Vehicle Sweden, Nevs, skulle ta över fabriken och varumärket. Då sa konkursförvaltarna att ingenting var klart.

Det är det nu. Nevs har köpt konkursboet efter Saab.

Företaget, som backas upp av kinesiska och japanska pengar, siktar på framtiden. Företaget och dess chef svensk-kinesen Kai Johan Jiang siktar på att bli en av världens ledande producenter av elbilar.

Trollhättan har åter möjlighet att placera sig i fronten av en fordonsindustri i dramatisk utveckling. Vägen dit är lång, men nu kan Saab i alla fall börja rulla igen.

Det är bra för Trollhättan, och det är bra för Sverige. Men det är antagligen också bra för Nevs.

Företaget får nämligen tillgång till en komplett anläggning för att utveckla och bygga bilar. De får ett varumärke som, om än lite solkat, fortfarande står för kvalitet och nytänkande.

Och de får framför allt en bas i ett av världens kunskapsintensivaste fordonskluster, Västsverige. Vad det betyder för förutsättningarna att rekrytera de människor och leverantörer som ska förverkliga framtidens bilidéer kanske det behövdes någon utifrån för att se.

Mycket kan gå fel, det är så i tider av förändring. Framtiden för Saab är fortfarande osäker.

Men det finns trots allt en framtid. Det trodde varken Maud Olofsson eller bildirektörerna i Detroit.