ÅSIKT

Bilden av Sverige bekymrar inte SD

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Dessa dagar är det fest på Sverige­demokraternas informationsavdelning. På sina håll verkar det som om det ­politiska Sverige inte talar om något annat än partiets osmakliga kampanj i Stockholms tunnelbana. Den sverige­demokratiska ursäkten har väckt avsky, ­vrede och skapat stort tumult.

Precis som den var tänkt att göra.

För det är väl ingen som på allvar tror att Sverigedemokraterna köper ­reklamplats för surt förvärvade partistödspengar därför att de är oroliga för bilden av Sverige? Det är väl ingen som föreställer sig att budskapet – på lite bristfällig engelska – verkligen vänder sig ­utländska turister?

Vill få oss att prata

För bilden av Sverige hade det förstås varit bäst om Sverigedemokraterna ­hållit inne med sina synpunkter. Det är svårt att inte tänka på Göran Perssons ord om ”de som utomlands talar illa om Sverige”.

Den sverigedemokratiska aktionen –det är egentligen en bättre beskrivning än kampanj – riktar sig inte till tillfälliga stockholmsbesökare. Den vänder sig ­direkt till den svenska debatten, och syftet är inte alls att be om ursäkt. I stället ska aktionen få oss alla att prata om ­precis det Sverigedemokraterna vill.

Anledning att fira

Vi ska inte prata om fattigdomen som ligger bakom det växande antalet tiggande EU-migranter i Sverige. Vi ska inte heller tala om den sociala misär som möter människor, eller om det svenska samhällets och EU:s oförmåga att hantera ­situationen.

I stället ska vi prata om det ”organiserade” tiggandet, och om hur fattiga människor från Rumänien och Bulgarien skadar bilden av välfärdssamhället Sverige.

Och det värsta är att det fungerar. ­Sverigedemokraterna har ännu en gång lyckats få debatten precis dit de ville.

Så visst har partiets informations­avdelning anledning att fira.