ÅSIKT

Järnvägens tid är nu – om centerpartiet vill

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

LINKÖPING. Tuta och kör. Så enkelt borde det vara att satsa på järnvägen.

Tågtrafiken ökar med tio procent om året, ännu mer i storstäderna. Det är en trafikpolitisk succé som stämmer utmärkt med miljömålen.

Tyvärr räcker inte spåren till. Minsta problem med snö eller signaler ställer till stora förseningar. På många sträckor går det inte att pressa in ett tåg till under högtrafik. Dessutom har nya projekt blivit dyrare än beräknat.

Regeringen och Banverket har slagit till bromsen. ”Angelägna projekt behöver senareläggas”, skrev regeringen i höstens budgetproposition. Sedan dess har landshövdingar och regionala politiker tryckt på för att få besked.

Därför var förväntningarna höga i går när infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) mötte de 1 600 deltagarna på Transportforum i Linköping. På morgonen hade trafikexperterna kunnat läsa att regeringens infrastrukturproposition blir försenad till i höst. DN:s debattredaktör hade vänligt nog satt en annan rubrik och lyft fram de enstaka satsningar Åsa Torstensson och finansminister Anders Borg (m) lovar inför höstens budget.

Svaren blev svävande när Åsa Torstensson fick frågor om utspelet under trafikinstitutet VTI:s konferens.

Nej, något besked om övriga hotade projekt kunde hon inte ge, det kommer först i höst. Finansieringen för löftena i debattartikeln gick inte heller att redovisa. På pressträffen fick statsrådet till slut medge att allt fram till 2015 på något sätt ska pressas in som anslag i statsbudgeten. Ingen innovativ finansiering utanför den vanliga budgetprocessen, alltså.

För detta ska nog inte Åsa Torstensson klandras så mycket. Striden med finansdepartementet ligger på en annan nivå, mellan centerpartiets verkliga ledning och moderaterna.

Däremot var det märkligt hur ministern slingrade sig om miljöeffekterna av regeringens politik.

Klimatet kräver ”mycket stora och nödvändiga åtaganden inom transportsektorn”, sa Åsa Torstensson i sitt tal. En hårdare formulering än det försiktiga ”undvika att utsläppen ökar” i debattartikeln.

Statsrådet hade svårt att förklara hur hennes klimatambitioner går ihop med regeringens beslut att prioritera vägar framför järnväg. ”En större del av investeringarna ska ske inom vägsektorn”, hette det i höstens budget.

I klartext kan det betyda stopp för viktiga järnvägsprojekt som Ostlänken, dubbelspår på Västkustbanan, och bättre godsförbindelser genom Mellansverige. Illa både för miljön och för den regionala utveckling som centern brukar tala så varmt om.

”Alla pengar verkar bara vara slut”, sjöng gruppen Teater mitt i maten när Transportforum började.

Om inte den farhågan ska besannas borde Maud Olofsson (c) sätta hårt mot hårt och driva igenom en ordentlig satsning på järnvägen i höst.