ÅSIKT

Id-kontroll är en återvändsgränd

1 av 2 | Foto: Illustration: Robert Nyberg
STÄNGT Beslutet om id-kontroller på färjor, bussar och tåg till Sverige är fattat med minimal betänketid.
LEDARE

18 december 2015

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Öresund

Halt! Här får ingen passera, här kommer ingen förbi. I varje fall inte utan vederbörlig inspektion och med giltiga papper.

Beslutet om id-kontroller på färjor, bussar och tåg till Sverige är fattat med minimal betänketid. Det är fortfarande lite oklart hur det ska gå till i praktiken. Men från och med den 4 januari ska bussförare och tågvärdar bli vår nya gränspolis, något de inte vill och som de saknar utbildning för.

– Den förhöjda stress som kontrollerna innebär kommer ha mycket allvarliga konsekvenser för arbetsmiljön, säger Kommunals förste vice ordförande Per Holmström i ett uttalande.

Facket har protesterat, liksom näringslivet. Varje dag pendlar ungefär 18 000 personer över Öresund, ungefär lika många som bor i staden Värnamo. De kan nu se fram mot köer och väsentligt längre restid. Om kontrollerna blir långvariga är risken att de tvingas flytta eller byta jobb.

Att införa något liknade i Mälardalen eller i Stockholms lokaltrafik vore självklart politiskt omöjligt. Fördröjningar i trafiken mellan Slussen och Gamla stan är storpolitik.

Vi borde inte vara så rädda

Men det är långt från Helgeands­holmen till Malmö. Först öppnade regeringen även för att helt kunna stänga Öresundsbron, men det lades i malpåse när Lagrådet påpekade att den framhastade beredningen inte uppfyllde grundlagens krav.

Att Lagrådet hade precis samma kritik mot id-kontrollerna låtsas politikerna inte om.

Men politiskt är regeringens politik en återvändsgränd, ett tillfälligt försök att hoppa av en värld som snurrar allt snabb­are.

Det är faktiskt konstigt, vi borde inte vara så rädda, hittills har Sverige alltid vunnit på öppenhet, handel och rivna murar. Vi har haft öppna gränser mellan de nordiska länderna sedan 1950-talet. Sverige och Danmark har plöjt ner många miljarder kronor i att integrera Malmö och Köpenhamn i en gemensam öresundsregion. Och resultatet är imponerande, människor arbetar, handlar och gifter sig med varandra tvärs över sundet som aldrig förr.

Så brukar vi möta framtiden

Id-kontrollerna klipper av Öresund på mitten. Med stor precision slår det mot just den öppenhet som är framgångs­sagans motor.

Men att splittra det som en gång fogats samman är heller inte enkelt. Riksdagens beslut i går är förmodligen ett av de mest olyckliga som kommer att fattas under denna mandatperiod.

När förändringens vindar blåser bygger kloka människor väderkvarnar. Det är så vi brukar möta framtiden.

I går började Sverige sätta upp vindskydd i stället.

Anders Lindberg