ÅSIKT

ID-kontroll skapar en "systemkollaps"

Varje tryck på bromsen i Öresund kostar jobb, skatteintäkter och välfärd.

Nya Öresundstrafiken? SJ har tagit bort Köpenhamn och Kastrup från tidtabellerna. De som vill åka till Danmark får hitta ett annat företag.
Foto: Foto: Maxim Zmejev / Reuters.
Nya Öresundstrafiken? SJ har tagit bort Köpenhamn och Kastrup från tidtabellerna. De som vill åka till Danmark får hitta ett annat företag.
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

SJ ställer in trafiken till Köpenhamn när ID-kontrollerna införs fjärde januari. Svenska statens järnvägsbolag saknar förutsättningar att utföra id-kontroller på Köpenhamns tågstation.

– Jag kan bekräfta era uppgifter. Vi väljer att inte trafikera Danmark från fjärde januari, säger SJ:s kommunikationsdirektör Monika Berglund till Sydsvenskan.

Resenärer uppmanas byta tåg till företaget Öresundstågen som drivs av danska DSB.

Fram till söndag tredje januari går det att åka X2000 från Stockholm till Köpenhamn, dagen efter är det stopp.

48 timmars remisstid

Förslaget om att införa ID-kontroller, och ge regeringen möjlighet att stänga Öresundsbron, hastades fram i regeringskansliet.

Berörda myndigheter, företag och organisationer fick bara 48 timmar på sig att komma med synpunkter på förslaget vilket enligt Lagrådet strider mot grundlagens krav.

Resultatet av denna brist på eftertanke är alltså att SJ:s trafik stoppas.

Oj, tänkte inte på det.

Vilka fler överraskningar väntar?

Problemet med att inte bereda beslut ordentligt är att konsekvenserna kan bli lite hur som helst.

Både facket och företagen ser kontrollerna som ett arbetsmiljöproblem.

– De befinner sig i en utsatt situation. De sitter ensamma, ibland är det mörkt och kan ha svårt att se id-handlingarna. Personer kan bli upprörda och det kan uppstå våldsamma situationer om de inte får resa med bussen, sa Christel Grip, presschef på Swebus till DN.

I det läget kommer antagligen de fackliga skyddsombuden tvingas besluta om att stoppa arbetet.

Vad händer då? Ingen vet.

Höga böter

I veckan meddelade regeringen att bötesbeloppen för om bussbolag, färjor och tåg missar att inspektera någons ID kan bli 50 000 kronor.

Risken är uppenbar att fler bolag beslutar sig för att ställa in trafiken.

Svensk tillväxt koncentreras allt mer till de tre storstadsregionerna, Stockholm, Västra Götaland och Malmöregionen.

Öresundsregionen har nästan fyra miljoner invånare och är helt central för både Danmarks och Sveriges ekonomi. Varje tryck på bromsen kostar jobb, skatteintäkter och välfärd.

Stoppa ID-kontrollerna

Vi har haft en nordisk passunion sedan 1950-talet, vi är medlemmar i ett gränslöst Europa. Vi vet att öppenhet, ökad handel och utbyte med andra leder till ekonomisk tillväxt och att vår lilla, exportberoende ekonomi förlorar om världen sluter sig.

Transportsystemet, ekonomins blodomlopp, saktar nu in och kommer i vissa fall att stanna. Det är principiellt fel, och ett väldigt dyrt nöje.

Det vi nu ser i Skåne är faktiskt den första verkliga "systemkollapsen".

Anders Lindberg