ÅSIKT

Med hatet som en tro

SKildrar våldet ”Internet date” ur Elisabeth Ohlson Wallins fotoutställning ”In hate we trust”. (Bilden är något beskuren).
SKildrar våldet ”Internet date” ur Elisabeth Ohlson Wallins fotoutställning ”In hate we trust”. (Bilden är något beskuren).
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Eva Dahlgrens ljudillustration är det som först drabbar. Hon nynnar vackra toner över dova hjärtslag. Musiken är en blandning mellan psalm och skräckfilm. På gränsen mellan lugn och kaos, kärlek och hat.

Elisabeth Ohlson Wallins fotoutställning på Norrköpings stadsmuseum hänger i ett svart rum. Åtta mörka bilder under titeln ”In hate we trust”. Det är nära att jag måste krypa därifrån efteråt. Så hjärtskärande starkt är det.

På en skylt vid ingången står det: ”Observera. Bilderna i denna utställning kan väcka starka känslor. Norrköpings stadsmuseum rekommenderar inte barn under 6 år att se In hate we trust. Barn under 12 år uppmanas till ett besök endast i målsmans sällskap.”

För oss andra, lite äldre, är utställningen en förskräcklig nödvändighet. Hatbrotten mot hbt-personer ökar. Du ska dö, din jävla bög. Dig ska vi knulla, din jävla flata. Högerextrema grupper samsas med mer vardagliga gärningsmän kring våld, hot och trakasserier. Ibland slutar det med mord. Ond bråd död för kärlekens skull. Eller för att alla inte ska få älska som de vill.

Åtta bilder på teman som förakt, våldtäkt och mordhot. Bilden ”Internet Date”. En bög slås blodig på en parkbänk. En blombukett ligger slängd på marken. ”Den unge Malmökillen var förväntansfull. Han hade stämt möte med en kille via Internet. Väl framme i Staffanstorp blev det ingen dejt. Istället väntade en brutal misshandel”, skriver Lars Gårdfeldt i bildtexten.

Elisabeth Ohlson Wallin skildrar inte bara våldet. Särskilt intressant blir det när hon beskriver mekanismerna bakom våldet. Hur hatbrotten hämtar näring ur politikens och religionens unkna föreställningar om hur människor ska vara.

”Mord börjar inte med slag. Mord börjar med ord”, som någon klok har sagt.

Bilden ”Förakt”. En regnbågsfamilj, två kvinnor med två pojkar i famnen, i en tv-soffa. På teven intervjuas kristdemokraternas Göran Hägglund. ”Barn mår bäst av att växa upp med en mamma och en pappa. Alltså personer av olika kön”, säger han.

I bildtexten skriver Lars Gårdfeldt om hur barn till lesbiska och bögar görs till vår tids oäktingar. I århundraden fick barn med stämpeln ”Uä” (utomäktenskaplig) inte ärva båda sina föräldrar. I dag förordar kristdemokraterna att barn som lever med två mammor eller två pappor bara ska ha rätt att ärva en förälder. Så fortsätter förtrycket.

Bilden ”Våldtäkt” är utställningens starkaste. Två män med nazistbindlar våldtar en kvinna medan en rad katolska präster ser på.

Varken högerextrema grupper eller konservativa kristna ledare förnekar att homosexuella utsätts för våld. Men skulden läggs på hbt-personerna själva.

”Den 18 augusti 2006 våldtogs en lesbisk kvinna utanför en gayklubb i Italien. De två gärningsmännen hade högerextremistiska sympatier. En företrädare för katolska kyrkan lade skulden på offret”, skriver Lars Gårdfeldt.

Elisabeth Ohlson Wallins bilder rotar i vårt samhälles allra mörkaste, tvingar upp hatet till ytan. Så blir det möjligt att protestera. ”Vi kan inte stå bredvid och titta på. Dessa människor kan inte dö i tysthet”, säger Hanna Gruffman, projektledare på Norrköpings stadsmuseum.

I vår fortsätter ”In hate we trust” till Lund, Eksjö, Luleå, Strängnäs och Stockholm. Gå och se. Kryp därifrån om du måste.

Åsa Petersen