ÅSIKT

Urspårat och ansvarslöst

”Tron på den ofelbara marknaden har fått sig en välbehövlig törn”

BÖR SÄRBEHANDLAS Ordkombinationen "tåg" och "kaos" har varit ovanligt ofta förekommande de senaste månaderna. Bilden ovan är tagen på Centralstationen i Stockholm den 22 december förra året, då julfirare trängdes i frustration.
BÖR SÄRBEHANDLAS Ordkombinationen "tåg" och "kaos" har varit ovanligt ofta förekommande de senaste månaderna. Bilden ovan är tagen på Centralstationen i Stockholm den 22 december förra året, då julfirare trängdes i frustration.Foto: Foto: carolina byrmo
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk. Ledarsidan driver opinion för jämlikhet, rättvisa, feminism och allas lika värde.

I går deklarerade SJ på helsidesannonser att Förbättringsprogrammet har inletts. I morgon tänker SJ dessutom återgå till ordinarie tidtabell, då den reducerade trafiken till följd av vinterns snökaos upphör.

Att man över huvud taget har en inplanerad tid då man inte håller tidtabellen säger något om hur det står till på den svenska rälsen. SJ har en otacksam uppgift.

Stora förluster för industrin

Rubrikerna har i år åter igen talat om förseningar och strandade resenärer. Industrin har vittnat om försenade och uteblivna transporter med stora förluster som följd. Debatten har varit högljudd och sittande regering har skyllt på tidigare dito, och vice versa. Infrastrukturministern har utfäst samma urvattnade löften som förra året. Och folk har trott henne i ungefär samma utsträckning.

Den välkomna skillnaden under årets snökaos jämfört med tidigare år är att man på allvar har börjat ifrågasätta 1990-talets avreglering. Där ett statligt bolag tidigare gjorde jobbet är det nu dussintals. Olika bolag sköter tågen, spåren, stationerna, kör tågen och städar dem.

Det folkliga missnöjet har bubblat länge, men nu diskuteras frågan även på allvar bland beslutsfattare. Tron på den ofelbara marknaden har fått sig en väl­behövlig törn. Ingen mår bra av att ekonomiska principer undslipper granskning.

Det som behövs är en gedigen och ansvarsfull syn på järnvägen som en helhet och staten måste ta det ansvaret. Att som i dag överlåta det till ett par dussin aktörer visar att man inte är villig att ta det ansvaret. Marknaden har tydligt visat att man saknar förmåga. Finns det dussintals företag kan inget ta helhetsansvar.

För att det ska fungera krävs förändring. Järnvägen kan inte längre betraktas som en marknad som andra. Den är speciell och bör behandlas som sådan. Den kräver speciell utrustning och minst lika speciellt kunnande. Aktörer kan inte röra sig ut och in på marknaden efter behag. Utrymmet är begränsat på rälsen – det ena tågföretaget kan inte gärna köra om ett annat. Infrastrukturen har dessutom en ytterst viktig funktion för resten av ekonomin.

Staten behöver inte äga

Röran kan bara upphöra om staten återtar kontrollen. Det förutsätter inte ägande, men det förutsätter att staten behandlar järnvägen som den samhällsservice den faktiskt är.

Därför blir vinterns debatt ett viktigt steg mot verklig förändring. Efter 20 år av avregleringar på allt från utbildning till elnät börjar nu fasaden spricka.

Ingenstans är det tydligare än bland resenärer som blir stående på kalla perronger.

Aftonbladet
Björn Fridén