ÅSIKT

Promenaden visar förfallet i Stockholm

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Stockholmare och turister, låt oss ta en promenad över Slussen i Stockholm. Vi kan ses vid blomsterstånden på

Södermalms torg och sedan vandra ner mot Gamla stan.

Utsikten är bäst här från Söder. Till höger syns Saltsjön och inloppet till Stockholm med de stora Finlandsfärjorna. Till vänster ligger Mälaren och där, på andra sidan sjön, ser vi Stadshuset med sina tre kronor.

Rakt framför oss ligger Gamla stan. Vi är snart där, vi ska bara runda de blå bodarna och ta oss genom trafikkarusellen. Biltrafiken går över oss och under oss.

Där nere möter tunnel­banan Saltsjöbanan och vi fotgängare får gå i smala gångar mellan all trafik. Gångarna har färgglada namn som den gröna, gula och blå, men de luktar mest fukt och piss.

Slussen är ett genialiskt byggnadsverk. 40?000 kvadratmeter broyta, en fyrklöver där vänstertrafiken flöt lika lätt som högertrafiken flyter i dag. Men nu rasar hela bygget samman.

Pålarna ut mot Saltsjön sviktar, spänningar i balkar och betong gör att Slussen knappt bär sin egen tyngd. I dag har delar stängts av för trafik, andra delar har begränsningar. Slussen repareras för runt 15 miljoner kronor om året.

Om vi fortsätter promenaden ner mot Gamla stan kommer vi fram till själva vatten­slussen där Mälaren rinner ut i Saltsjön. Här måste avrinningen mer än fördubblas, annars finns risk för att Mälaren svämmar över.

Vi kan egentligen avsluta promenaden här. Ni hör själva: risk för översvämning, avstängd biltrafik och bortskrämd gångtrafik. Det handlar inte om huruvida Slussen ska rivas, det handlar om vad vi ska ha i stället.

Frågan har diskuterats i 20 år. En arkitekttävling har avlösts av ytterligare en där arkitekterna fick förtydliga sig. Fem förslag har ställts ut och många hoppades att Stockholms stad skulle peka ut en vinnare redan nu i mars. Så blir det inte.

Tonläget mellan arkitekter och stadsplanerare har trappats upp. Ett förslag som fått allt mer gehör är att gräva ner tunnelbanan i berget under Slussen.

Nu ska staden snabbutreda en nergrävning för beslut i maj. Vill vi ha en obruten vattenspegel eller föredrar vi den fina utsikten när vi sitter och skakar på tunnel­banan hem från jobbet? Hur mycket längre kan vi vänta på den nya Slussen och vad får den kosta?

När Malmö och Göteborg byggde om sina siluetter med Turning Torso och operahus byggde de på gammal industrimark. Slussen kommer att byggas om i en av de mer känsliga miljöerna mitt i Stockholm och kanske är det därför politikerna i stadshuset drabbats av beslutsångest.

När socialdemokratiska Annika Billström var finansborgarråd i Stockholm drömde hon om ett obrutet promenadstråk från Söder, över Slussen, längs Skeppsbron i Gamla stan över till Kungsan i City.

Fullfölj hennes dröm nu, innan förfallet är totalt. Bygg kulturhus och strandpromenader och låt tunnelbanan gå tätt förbi så att även kollektivresenärerna kan njuta av utsikten.