ÅSIKT

Mörkt på C:s fest för Lööf

Grönt mörker Mörkt, men inget hångel på kvällens Centerfest. Bilden där Annie Lööf dansar med 
C-veteranen Ingvar Hultman är tagen på Centerns kommundagar tidigare i år.
Foto: ROBIN LORENTZ-ALLARD
Grönt mörker Mörkt, men inget hångel på kvällens Centerfest. Bilden där Annie Lööf dansar med
C-veteranen Ingvar Hultman är tagen på Centerns kommundagar tidigare i år.
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Det blir säkert släckta lampor på Centerns bankett i kväll.

Nej, vi tror inte att partimedlemmarna vill hångla i mörkret. Det är Världsnaturfondens Earth Hour som infaller mitt under festen och det är klart att centerpartisterna kommer att visa sin solidaritet med klimatkampen.

De har alltid hävdat att deras parti är grönt. Ända sedan alliansregeringen tillträdde 2006 har centerpartisterna suttit i miljödepartementet. De säger att de är Alliansens gröna röst.

Superlativen haglar

Det är klart att de kommer att släcka ljuset.

Lagom till stämman går Centerledaren Annie Lööf också ut och lovar den ”mest ambitiösa målsättningen någonsin på miljö­området”. Den ska alltså överträffa partiets ”supermiljöbilspremie” som infördes för ett år sedan. Superlativerna staledplas ofta på varandra när partiet lanserar sina miljöförslag.

Trafiken är en av vår tids största klimatutmaningar. I Sverige rullar mer än fem miljoner fordon på vägarna. Över 90 procent av dem drivs fortfarande med fossila bränslen och de släpper ut runt 19 miljoner ton koldioxid per år.

Satsar på Stockholm

Annie Lööf hävdar att Sverige ska vara helt fossilfritt inom en generation. Trafikverket tror tvärtemot att trafikutsläppen 2030 kommer att vara fyra gånger högre än vad som krävs för att klara klimatmålen.

Utsläppen från bilarna ökar nämligen trots allt centerpartistiskt tricksande med lite mer förnybart i bensinen. Det centerpartistiska dilemmat är att partiet har miljöambitioner, men att de valt att regera tillsammans med Moderaterna, och de gillar bilar.

Om Sverige ska nå klimat­målen måste biltrafiken minska. Personbilarna bör reserveras för landsbygdsbefolkningen medan stadsborna får åka kollektivt. Det är Trafikverkets bedömning och det fattar säkert Annie Lööf, även om Moderaterna håller emot. I vilket fall står nu Centern bakom miljardsatsningar som Förbifart Stockholm, trots att trafiken i stor­städerna borde minska.

Centerpartiets traditionella väljare bor utanför storstäderna, men partiet satsar alltså på Stockholm.

I går lanserade Vänsterpartiet sin satsning på landsbygden. Hoten tornar upp sig för Centern. Mörkret kan falla snabbt för det parti som inte har vett att se sina egna väljare.