ÅSIKT

Malmö har redan knäckt Göteborg

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Genom Malmö kommer man lätt som en plätt. Tågen rullar snabbt genom Citytunneln och vidare ut på Öresundsbron. De går flera gånger i timmen. På en kvart är man framme i Köpenhamn.

Om 50 år ska Öresundsregionen ha växt med en miljon invånare och fått sex nya förbindelser över sundet, menar Skanska och Sweco i sin Öresundsvision. En av broarna ska vara till för cyklister.

I Göteborg, däremot, där kan man inte ens komma överens om en trafiklösning. Där har spaden inte kommit i marken och som det ser ut efter valet är det tveksam om det någonsin blir någon pendeltågstunnel under centrala Göteborg.

Chockresultatet

Allting havererade i natt. Tidigt i morse presenterades så chockresultatet i folkomröstningen om trängselskatter i Göteborg. Invånarna hade röstat nej till skatten som skulle ha finansierat det Västsvenska trafikpaketet. Trängselskatten skulle ha förbättrat kollaktivtrafiken och delvis bekostat järnvägstunneln Västlänken, Marieholmstunneln till Hisingen samt en ny Göta älvbro.

Nu faller allt som ett korthus och man får börja om från början för att klara det Västsvenska trafikpaketet. Det har gått tio år sedan tunneln under Malmö började byggas, men i Göteborg har man inte ens pengarna.

Göteborg kopierade

Även i Stockholm var det bråk om trängselskatten, men så snart den prövats tystnade kritiken. Skatten minskade biltrafiken och kunde samtidigt finansiera satsningar på kollektivtrafik. Göteborg kopierade den framgångsrika miljösatsningen och till en början var det bara Sverigedemokraterna och populistpartiet Vägvalet som var emot.

De försökte få till stånd en folkomröstning, men misslyckades.

Då grep lokaltidningen GT in och stöttade populisterna. På nyhetsplats har tidningens chefredaktör Frida Boisen drivit en stenhård kampanj mot skatterna och till slut fick hon igenom en folkröstning med hjälp av 45 000 namnunderskrifter.

Ord och inga visor

I en triumfatorisk text konstaterar Frida Boisen i dag att "nu kommer konsekvenserna".

"Förhoppningsvis har Socialdemokraterna lärt sig en läxa."

Det är ord och inga visor och en svidande uppgörelse med det röd-gröna styret i Göteborg. Frida Boisen konstaterar att det socialdemokratiska kommunalrådet Anneli Hulthén är "en stukad kapten". Det må så vara.

Igenproppade trafikleder kommer aldrig att göra Göteborg till en modern stad med plats för tillväxt.

Då är det faktiskt lättare att ta vägen via Malmö där allting går som på räls. Göteborg framstår plötsligen som så hopplöst gammaldags. Mot miljö och modernitet på väg mot gårdagen.