ÅSIKT

Löfven tar över ett skitigt land

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Sverige är alltså ett av världens skitigaste länder.

Det är dags att göra upp med den förljugna självbilden. Vi är ­inget miljöföredöme för resten av världen. Tvärtom har vi gått från trettonde till tionde plats i den absoluta värstingligan, enligt årets upplaga av Världs­naturfondens Living Planet Report.

Om alla skulle leva lika hårt som vi skulle det ­behövas 3,4 jordklot.

Fyra anledningar

De fyra främsta anledningarna till att det går så dåligt för Sverige är:

Att vi inte drabbades så hårt av konjunkturnedgången. Vi har bara fortsatt att köpa prylar som sliter på ­miljön.

 Att vi ­köper varor från bland ­annat Kina där stora mängder kol används i produktionen.

Att vi kör bil och transporterar ­våra varor på ­vägarna.

Att vi äter för ­mycket kött.

Utsläppen har flyttat

Alliansregeringen har hela tiden påstått att de svenska utsläppen har minskat, men det är inte sant. När vi köper kläder från Kina och frukt från Sydamerika belastar vi visserligen inte miljön här hemma, men likväl skitar vi ju ner. Våra utsläpp har bara flyttat utomlands.

Vi flyger utomlands dessutom, och allt längre bort för att hitta värmen även på vintern. Men våra charterflygningar ­belastar inte heller Sverige trots att det är svenskar som sitter på planen.

Socialdemokraterna och Miljöpartiet får ta tillbaka ansvaret där det hör ­hemma. Den nya regeringen kan inte ­säga att Sverige är miljöbäst för då tror ­svenskarna att de inte behöver göra ­något och egentligen behöver de ­göra massor. Köra mindre bil är bara ett exempel.

Kan dra ut på tiden

Det är faktiskt anmärkningsvärt att eftervalsdebatten handlar så mycket om en motorväg i Stockholm. Vilken ­annan landsända som helst hade varit ­begriplig, men Stockholm! Stefan Löfven förhandlar och skjuter motvilligt upp byggstarten av Förbifart Stockholm några månader.

Det lär bli mer än några månader för Miljöpartiet vill se över hela finansieringen. Nu ska stockholmarna få vara med och bestämma och om de vill lägga mer pengar på modern kollektivtrafik blir det mindre till bilarna. Förbifarten kan då sakna finansiering och hela projektet riskerar att gå i putten.

Korkad satsning

Men varför ska ett land som är ett av världens skitigaste satsa sina pengar på fler ­bilar i en redan igenkorkad huvudstad? Det är – just det – bara­ korkat. En regering som tar ­klimat­frågan på allvar hushållar snarare med utsläppen och då är det glesbygds­borna som får ta bilen för de har inga andra ­alternativ.

Sverige måste bort från skitiga listan. Jobben och framtiden finns ändå inte i gamla koldioxidprojekt.