ÅSIKT

Gustav Fridolin saknar miljövett

Han kunde ju lika gärna ha flugit reguljärt.

Flytta regeringsplanet till Arlanda så blir det slut på miljövidriga mellanlandningar.
Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT
Flytta regeringsplanet till Arlanda så blir det slut på miljövidriga mellanlandningar.
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Gustav Fridolin.
Gustav Fridolin.

Det landar alltid i detaljerna.

Trots att Gustav Fridolin är miljöpartist får han knappast kritik för Sveriges brist på klimatmål. I stället är det en fyra mil lång flygresa som skakar honom. Regeringsplanet stod parkerat på Arlanda, men tvingades mellanlanda på Bromma för att plocka upp Gustav Fridolin, gymnasieminister Aida Hadzialic och fem av deras medarbetare.

De kunde lika gärna ha tagit tåget till Arlanda och sparat in en dyr mellanlandning. Miljövidrig var den också eftersom start och landning kräver extra mycket flygbränsle.

Att de dessutom valde att kliva på planet på den flygplats Miljöpartiet vill lägga ner, det gör ju historien än mer märklig.

Svär sig fri

Gustav Fridolin svär sig dock fri. Han hade ingen aning om mellanlandningen. Han kunde lika gärna ha åkt till Arlanda och hoppat på planet där, men han brukar göra som han blir tillsagd, säger han.

Han tillägger givetvis att flygvapnet, regeringskansliet och alla andra myndigheter måste ta maximal miljöhänsyn. Och den här flygplansskandalen handlar om just det - om att ta extra mycket miljöhänsyn.

Och därmed spelar det egentligen ingen roll var Gustav Fridolin klev på regeringsplanet. Sett ur miljöhänsyn är frågan snarare varför han över huvud taget valde att flyga med regeringens lyxiga Gulfstream.

Han kunde ju lika gärna ha flugit reguljärt.

En vanlig torsdag

Den här resan gjordes en vanlig torsdag i december och då gick det flera reguljära turer till Bryssel. EU-mötena brukar börja vid tio, så de hade hunnit ner med morgonflyget. En vanlig SAS-biljett kostar ett par tusen. Gustav Fridolin och hans kompisar hade fått tränga ihop sig lite, men de hade sparat på miljön. De hade kunnat uppgradera sig till business och det hade ändå varit miljövänligare än en Gulfstream. Bara bränslekostnaderna för regeringsplanet går loss på över 11 000 kronor per timme.

Att statsministern behöver regeringsplanet må så vara. Utrikesministern kan behöva det för att ta sig till avlägsna krigshärdar. Men att fackministrar tar en Gulfstream till vanliga rådsmöten i Bryssel - det är bara divalater. De vill åka regeringsbil ända fram till flygplanstrappan. Sitta och jäsa i skinnfåtöljerna och äta frukost på fint porslin.

Grillar pandakött

Som grön minister borde Gustav Fridolin veta bättre. Om han ska kunna kräva uppoffringar av vanligt folk som får ta tåget i stället för bilen, då måste han själv visa att det går.

Han säger att han brukar göra som han blir tillsagd, men nu är det han som är minister. På Twitter driver man redan med honom. "Mycket uppseendeväckande att Gustav Fridolin låtit flyga in arktisk is till groggen efter att ha grillat pandakött över regnskogsved", skriver DN-journalisten Viktor Barth-Kron.

Nu handlar det om grön trovärdighet. Gustav Fridolin måste ta tillbaka kontrollen och han kan ju börja med regeringsplanet. Flytta det till Arlanda så blir det i alla fall slut på kostsamma och miljövidriga mellanlandningar.