ÅSIKT

Romsons problem med svenska bilar

MISSADE MÅLET När infrastrukturminister Anna Johansson (S) gav direktiv till Trafikverket glömde hon bort Sveriges fossilfria målsättning. Och när Trafikverket inte fick några tydliga direktiv tog man inte med det fossilfria i planen.
Foto: TT
MISSADE MÅLET När infrastrukturminister Anna Johansson (S) gav direktiv till Trafikverket glömde hon bort Sveriges fossilfria målsättning. Och när Trafikverket inte fick några tydliga direktiv tog man inte med det fossilfria i planen.
LEDARE

14 december 2015. Miljö

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Miljöminister Åsa Romson är tillbaka i Sverige, sannolikt utmattad efter dygnet runtförhandlingar i Paris. Inte får hon det lättare på hemmaplan. Nu måste hon ta itu med det inhemska klimatarbetet och det blir minst sagt en utmaning.

Den klimatvänliga värld som var självklar i Paris kommer att ifrågasättas här hemma.

Den svenska regeringens målsättning är att bli den första fossilfria välfärdsnationen i världen. Eftersom det svenska elnätet i princip redan är fossilfritt återstår trafiken. Nästa steg måste därför bli att byta ut våra bilar, bussar och lastbilar.

I framtiden måste alla fordon gå på förnybara bränslen.

Men det räcker inte. Sannolikt måste vi också minska fordonsflottan och då blir det riktigt jobbigt för regeringen. Åsa Romson klarar nog en strid med bensinstinna hannar, hon är van. Men infrastrukturminister Anna Johansson verkar inte lika härdad. Man kan misstänka att hon till och med förtränger klimatkraven på trafiken.

När Anna Johansson gav direktiv till Trafikverket inför nästa stora infrastrukturplan –  då glömde hon helt enkelt bort Sveriges fossilfria målsättning. Och när Trafikverket inte fick några tydliga direktiv tog man heller inte med det fossilfria i planen.

Klimatrapport stoppad

Faktum är att Trafikverket tog fram en 120 sidor lång klimatrapport, men den stoppades i sista stund eftersom ministern inte frågat efter den.

– Ett rent förbiseende, säger Anna Johansson till Ekot.

Vi får tro på det och hoppas att Trafikverket plockar upp sin klimatplan ur papperskorgen. Den förespråkar energieffektiviseringar och fossilfria bränslen och så långt kan nog alla vara överens. Mer kontroversiellt är dock att Trafikverket också anser att det krävs en kraftig minskning av biltrafiken.

Det är nu Sverige börjar likna klimatmötet där en del ville minska fossila bränslen (hotade öar) medan andra absolut inte vill dra ner på oljeförbrukningen (Saudi). På det stora klimatmötet var det Saudi som vann och som därmed stoppade skarpa skrivningar om utfasning av fossila bränslen.

Revansch hemma

Det får bli revansch för Åsa Romson på hemmaplan. Självklart måste Sverige ta det nya klimatavtalet på allvar. Omställningen till förnybara bränslen måste styras upp. De stora investeringarna måste gå till kollektivtrafik så att fler kan välja bort bilen.