ÅSIKT

Äntligen – ja till homoäktenskap

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Jag sitter på pressläktaren och lyssnar på Kyrkomötets maratondebatt om huruvida homosexuella ska ges rätt att ingå äktenskap eller inte. Vore det inte för att frågan är principiellt angelägen hade jag nog inte orkat att lyssna på alla argument som tröskas om och om igen. Det skrivs nu kyrkohistoria. Och Svenska kyrkan är återigen en föregångare.

Biskopar som Martin Lind i Linköping, Tony Guldbrandzén i Härnösand och Antje Jackelén i Lund resonerar glasklart om varför det är riktigt att säga ja till samkönade äktenskap.

”Skapelseteologin måste kompletteras med rättviseperspektivet, annars kan det gå lika galet som det gick för de skapelseteologer som stödde nazismen under Tredje Riket”, säger Antje Jackelén.

Hon pekar på att kyrkan många gånger tidigare stått i en liknande valsituation. Ta exempelvis debatten om omskärelsen i den tidiga kyrkan där frihetslinjen segrade över det gamla gudomligt sanktionerade budet. Eller debatten om slaveriet där båda sidorna fann stöd i Bibeln.

”Tack och lov segrade även där frihets- och rättviselinjen, om än alldeles för sent”, påpekar Jackelén. Motståndarsidans biskopar går upp en efter en och det är en ledsam uppvisning i ynkedomens ledarskap. De försöker alla knep som känns igen från kvinnoprästdebatten en gång i tiden: formaliaknepet (processen har gått för snabbt), ekumenikknepet (Svenska kyrkan isoleras) och känsloknepet (splittringen gagnar inte kyrkan).

Som sagt, vi har hört det förr. Ärkebiskop Anders Wejryd smular effektivt sönder deras argument. Jag slås annars av hur många fina argument som de förtroendevalda för fram. De rödgröna är förstås för. Socialdemokraterna är nu helt eniga i sitt JA. M, C och FP är mer splittrade men den övervägande majoriteten ledamöter säger ja.

Faktum är att många av de förtroendevalda är de riktigt stora teologerna. Här gestaltas kärleksbudskapet i skärningspunkten mellan kyrka och samhälle. Tur att de finns. Hans-Olov Andrén från de politiskt obundna konstaterar att kyrkomötet redan 1915 debatterade äktenskapet. Kom inte och påstå att frågan är ny. Äktenskapsbegreppet har genom historien haft olika betydelser, menar han.

I dag vidgas äktenskapet till att gälla såväl homosexuella parrelationer som heterosexuella. Det är inte en dag för tidigt.