ÅSIKT

En försvarsmakt för elitister och rasister

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Mitt i bröllopsyra och i en huvudstad som är indränkt i ”Love 2010” har Försvarsmakten tapetserat tunnelbana och busskurer med stöddiga annonser som syftar till att dumförklara den som inte är för krig.

”Din kusin är inte särskilt intresserad av att upprätthålla fred utomlands”, står det på en affisch.

”Din morbror kan tänka sig att leva i ett samhälle där civila inte har något som helst skydd”, står det på en annan.

Och hela tiden upprepas mantrat: Nu väntar vi på din åsikt om vårt arbete. Om du har det som krävs för att ha en.

Elitismen stinker. Den som inte tycker att Sveriges truppnärvaro i Afghanistan gagnar freden är tydligen dum i huvudet, enligt Försvarsmakten. Domen gäller i så fall en betydande del av Sveriges medborgare, politiska företrädare och opinionsbildare. Förtroendet för den svenska Afghanistan-insatsen sjunker, som bekant.

Förutom annonser på stan och i dagspress har Försvarsmakten producerat reklamfilmer. Dessutom har en särskild Iphone-applikation gjorts för nedladdning. Allt för att locka unga killar och tjejer att ta värvning. Frågan är vad de värvas till.

Om en vecka upphör systemet med den allmänna värnplikten. Sverige går över till yrkesförsvar.

Försvarsmakten har uppenbara rekryteringsproblem. Varför annars denna påkostade och aggressiva kampanj? Kanske har det visat sig att det inte är så lockande för svenska ungdomar att bege sig till Afghanistan och bli delaktiga i ett amerikanskt krig mot terrorismen?

Kampanjen är förstås ämnad att provocera. Men provocera till vad? Jag kollar in videofilmerna. De lär vara inspelade i Sydafrika med sydafrikanska skådespelare. Kunde ha varit en god tanke för att visa att också det svenska försvaret speglar ett mångkulturellt samhälle.

Men icke. I filmerna som handlar om bekämpning av skogsbrand och en stridsledningscentral ser jag bara vita skådespelare. Inte en antydan om att någon med invandrarbakgrund skulle kunna ha något i Försvarsmakten att göra. Där finns kvinnor och män. Jämställt möjligen. Men alla är vita.

Utom i en film – den som handlar om Sveriges utlandsinsatser och heter Adenviken 14:22. Filmen, som starkt påminner om en actionfilm, visar ett gäng tungt beväpnade soldater som färdas i en toppmodern gummifarkost. De jagar en gammal träbåt full med ”somaliska pirater” som är på väg att attackera ett lastfartyg.

Musiken är dramatisk. Hjältarna i gummibåten med den svenska flaggan är alla vita.

Skurkarna i träbåten är alla svarta. Ont och gott. Svart och vitt. I det fina moraliska svenska försvaret göre sig ingen svartskalle besvär. Sverigedemokraterna skulle kunna använda filmen som valmaterial.

När nu den allmänna värnplikten ska bytas ut mot en yrkesarmé borde det väl vara angeläget att försvaret har en fortsatt folklig förankring. Det är ju trots allt en oerhörd mängd skattemiljoner som bekostar det.

Reklamkampanjens budskap är emellertid tydligt: Försvaret söker vita ariska stridspittar som inte för en sekund ska reflektera över om militariseringen i världen verkligen är rätt sätt att främja freden.

Bevare oss väl. Var det verkligen så klokt att överge den allmänna värnplikten?

PS. Nu tar jag och denna krönika semester. Vi ses i början av augusti.