ÅSIKT

Rånen är toppen på ett isberg

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

I går kväll fastställde Arbetsmiljöverket villkoren för att åter tillåta värdetransporter. Bilarna från säkerhetsbolagen Falck och Securitas rullar igen. Bankomater och Minuten-automater fylls på och varuhusens dagskassor kan transporteras i säkerhet.

Tills nästa värdetransport rånas.

Rånet i torsdags norr om Kungälv blev det 30:e, bara i år. Metoderna blir dessutom allt hänsynslösare. Sprängda pansarbilar, automatvapen och fotanglar, i Bohuslän precis som i Hallunda, Helsingborg och Ullared.

Fortsätter utvecklingen kommer någon att bli dödad eller allvarligt skadad, frågan är bara när. Ändå var trycket på att tillåta nya transporter i går hårt på Arbetsmiljöverkets chef Kenth Pettersson.

Rånet i torsdags och beslutet att stoppa värdetransporterna har nämligen satt fingret på en av vårt samhälles mest sårbara punkter, kontanthanteringen.

De våldsamma kupperna mot värdetransportbilar och penningdepåer är det synligaste uttrycket, men långtifrån det enda. Tvärt om är de toppen på ett isberg. Mellan 1998 och 2004 fördubblades rånen mot affärer, kiosker och bensinstationer. Samma dag som rånarna slog till utanför Kungälv knivskars en kvinna vid ett rån mot en närbutik i Malmö, ett handelsbankskontor i Örebro rånades liksom en bilhandlare i Södertälje.

Ständig poliseskort eller beväpnade vakter är knappast en långsiktig lösning på behovet av säkerhet.

Polisen behöver bli bättre på att utreda de grova rånen. De ansvariga anses finnas inom en liten krets yrkeskriminella. Den lilla grupp som både har hänsynslöshet och organisationsförmåga nog att genomföra dessa brott måste helt enkelt stoppas. Den gångna helgen visar att de hotar hela samhället.

Säkerhetsföretagen kan förbättra sitt arbete. Pengarna måste alltid transporteras i väskor som förstör dem om de öppnas av fel person, precis som Arbetsmiljöverket nu kräver.

Framförallt är säkerheten förmodligen en fråga om organisation. Facket, Transportarbetareförbundet, pekade redan i våras på behovet av tätare samarbete mellan arbetsledning och säkerhetsavdelningar å den ena sidan och skyddsombud och fackliga företrädare å den andra.

En nyckelfråga är dessutom rekryteringen av väktare till värdetransporterna. De senaste månaderna har rimligen inte gjort det lättare att få tag på duktigt folk.

Den viktigaste åtgärden för att minska risken för rån, inte bara mot värdetransporter, vore ändå om vi kunde klara oss med mindre kontanter. Ett kortköp gör att pengarna inte behöver köras till automaterna och inte hamnar i affärernas dagskassor. Därför behöver de inte heller transporteras eller lagras i depåer.

Det blir helt enkelt inget för rånaren att hämta, i alla fall inte med hjälp av automatvapen och sprängmedel.

Bankerna har en stor del av ansvaret. Så länge kortköpen kostar, både kunden och butiken, kommer kontanterna att fortsätta att dominera. Och så länge lär också rädslan för rånen att finnas kvar.

Ingvar Persson