ÅSIKT

Politiker borde lära sig av IKEA

Ikea i Kungens kurva i Stockholm.
Foto: BJÖRN LINDAHL
Ikea i Kungens kurva i Stockholm.
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Förra året gjorde möbeljätten Ikea sitt bästa resultat någonsin. Vinsten efter skatt landade 2014 på 3,3 miljarder euro.

Det är så ett internationellt storföretag redovisar sina pengar.

I Sverige steg försäljningen med ­6 ­procent, till nästan 14 miljarder kronor.

Ikea har blivit en symbol för det ­svenska välfärdssamhället.

De platta ­paketen fyllde folkhemmet med möbler och restaurangens köttbullar representerar svensk husmanskost världen över.

Att företaget också har förknippats med trixiga skatteupplägg, antifackliga kampanjer, låglönearbete och – i ­alla fall ibland – barnarbete hör förstås ­också till bilden.

Varumärke att försvara

Ingen kan förneka att Ikea har ett ­varumärke att försvara, och i samband med gårdagens resultat ville koncern-chefen Peter Agnefjäll ­förknippa det med hållbarhet och miljö.

Billiga led-lampor, kranar som startar ­i kallvattensläge, ­­­solpaneler och ­vindkraftverk ingår ­i ­hållbarhetsstrategin ­“People & planet ­positive”. Ikeachefen kunde stolt berätta att ­koncernen nu äger ­224 vindkraftverk och 700 000 ­solpaneler.

Andelen certifierat trä i möblerna ökar och möbeljätten är på väg mot målet att all ­bomull ska produceras på ett hållbart sätt.

Kommer inte rädda världen

Ikeas platta paket och led-lampor ­kommer naturligtvis inte att rädda ­planeten. På många sätt är grunden för ­företagets ­affärsidé ­tvärtom ett ­­konsumtionsmönster som aldrig kan bli långsiktigt hållbart.

Men ­att ett ­trendkänsligt ­globalt ­­konsumentföretag som Ikea ­väljer att l­yfta fram ­satsningar på miljö och ­resurser som en del av varumärket är ett tecken.

Hållbarhet är ­inte ­bara en förutsättning för ­livet. Det är dessutom ett bra ­försäljningsargument. Där har åtskilliga politiker ­något att ­lära.