ÅSIKT

Politiker på lyxresor medan tågen står stilla

1 av 2 | Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet
Erik Bromander har arbetat som statssekreterare i drygt två år. På den tiden har han gjort 27 utlandsresor som sammanlagt kostat över 800 000 kronor.
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Erik Bromander har arbetat som statssekreterare åt infrastrukturminister Anna Johansson i drygt två år nu. Under den tiden har han hunnit göra 27 utlandsresor, många till fjärran destinationer som Japan, Australien och Kenya.

Man kan fråga sig hur han har haft tid?

En statssekreterare är ett slags spindel i nätet i regeringskansliet. Det är hennes eller hans uppgift att vara kontaktpunkt mellan de många flitiga tjänstemännen och ministerns politiska önskemål. Dessutom är statssekreteraren chef på departementet.

Långa dagar

Typiskt sett betyder det långa dagar på kontoret, eller i möten med kollegor från andra departement. Det är klart att statssekreterare ibland också måste resa - kanske till andra länder i EU - för att göra sitt jobb. Men 27 resor på två år...

Erik Bromanders resvanor sticker ut. Han har rest mer än någon kollega och dubbelt så mycket som sin egen minister.

Det är ju inte heller så att det har saknats politiska kriser här hemma. Trasslet kring Förbifart Stockholm, turerna om framtiden för Bromma flygfält och kanske framför allt järnvägen och allt som har med den att göra.

Anna Johanssons politiska uppdrag är att få tågen att gå i tid. Erik Bromander är den som måste göra jobbet. Det måste vara svårt när han hela tiden befinner sig på resa.

Det är märkligt att Anna Johansson har accepterat sin statssekreterares frånvaro.

Dyra vanor

Sedan kan man förstås fråga sig hur Bromander tycker att regeringskansliet har råd med hans resvanor?

Dagens Nyheter, som avslöjade historien, har räknat ut att Bromanders resor kostat skattebetalarna 829 000 kronor. Och det innan reseräkningarna från hans senaste tur till Laos och Burma har passerat regeringens löneavdelning.

När reseprogrammet tagit slut har Bromander ibland valt att stanna kvar några extra dagar i städer som Tokyo, Hongkong och Detroit.

“Jag försöker komma iväg på resor så mycket tiden tillåter” säger han själv till Dagens Nyheter.

Bara Bromanders traktamenten har redan kostat skattebetalarna runt 50 000 kronor.

Gillar utrymma

Statssekreteraren tycker också om det extra benutrymmet i business class. Det strider visserligen mot regeringskansliets regler om att välja ett billigt alternativ, men med Bromanders flitiga resvanor är det kanske inte så konstigt om kraven på konfort stiger.

Nu ska regeringskansliet gå igenom hans resor. Om det finns kostnader Bromander “själv borde betala” så lovar han att göra rätt för sig.

Ja, fattas bara annat.

“Man ska följa de regler som finns”, säger Anna Johansson.

Sanningen är förstås att det inte räcker. Det riktigt stora problemet är att den som borde ha haft händerna fulla med att få järnvägsunderhållet att fungera, kontaktledningarna att hålla ihop och godstransporterna att gå i tid i stället varit i Brasilien, Vietnam eller Detroit.

I stället för att lösa problem med skadad räls eller snabba på höghastighetstågen har infrastrukturministerns statssekreterare befunnit sig på ett flygplan eller i ett hotellrum.

Det blir svårt att rätta till i efterhand.

Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.