ÅSIKT

Nu blir Volvo lite mindre svenskt

NYA VILLKOR Med utveckling av bilmodeller och drivkällor är inte Volvoexpansionen ett hot mot jobben i Sverige. Här har vi dock fortfarande en viktig industri, men arbetar på nya villkor och i en extremt hård konkurrens.
Foto: LASSE ALLARD
NYA VILLKOR Med utveckling av bilmodeller och drivkällor är inte Volvoexpansionen ett hot mot jobben i Sverige. Här har vi dock fortfarande en viktig industri, men arbetar på nya villkor och i en extremt hård konkurrens.
LEDARE

3 november 2016

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Volvo

Ett av Volvos flaggskepp, sedanmodellen S90, kommer inte att byggas i Sverige. Den ska i fortsättningen produceras i kinesiska Daqing.

Volvo är kanske mer förknippat med Sverige än något annat varumärke, Ikea möjligen undantaget. Kombivagnarna från Torslanda har representerat säkerhet, pålitlighet och kanske en smula ­tråkighet – klassiska svenska dygder – för generationer av bilkunder.

Made by Sweden, säger Volvos reklamfilmer.

Samtidigt är Volvo ett ganska litet märke på en global marknad som förändras dramatiskt. Ett bilmärke där de amerikanska ägarna från Detroit har bytts ut mot kineserna i Geely.

Kinaförsäljningen pekar uppåt

Fler Volvobilar säljs i Kina än i Sverige eller i USA, och kurvorna pekar uppåt. Dagens produktion av en halv miljon ­bilar ska enligt planerna bli 800 000 ­redan år 2020. Kommande modeller av Volvo kommer dessutom att dela plattform med till exempel det nya bilmärke, Lynk & Co, som Geely presenterade för några veckor sedan.

Volvo blir lite mindre svenskt. Det är självklart när många av bilarna tillverkas i Kina, och när samma komponenter som finns i Volvo också används för att bygga andra bilmärken. Men det betyder inte att Volvos betydelse för Sverige, eller jobben i Sverige, blir mindre.

Astronomiska siffror

Att växa är det enda alternativet för ett bilmärke som vill klara sig igenom den omvandling branschen just nu går igenom.

Utveckling av nya bilmodeller har ­alltid varit dyrt. Redan när beslutet att skapa den bil som skulle bli 740 skulle ­fattas tvekade styrelsen i Volvo. Hade de inte vågat satsa skulle Volvo som ­personbilsmärke ha varit bortglömt i dag.

Inom några år kommer bilar att behöva helt nya drivkällor och snart för­väntar vi oss att bilen kan köra sig själv. Kostnaderna för att hänga med

kan bli astronomiska. Det behövs många sålda bilar att sprida ut investeringarna på.

”Enkla jobb” är inte lösningen

Därför är expansionen i Kina egentligen inte ett hot mot jobben i Sverige. ­Utvecklingsarbetet för både Volvo och Geely fortsätter i Göteborg.

Fabriken i Torslanda har gått upp till ­treskift. I Skövde fortsätter produktionen av de nya Volvomotorerna, och hos under­leverantörer i till exempel Småland ­arbetas det för högtryck.

Industrin är fortfarande viktig för ­Sverige, men den arbetar på nya villkor och i en extremt hård konkurrens. För att klara det behöver samhället ställa upp med utbildning, infrastruktur och fungerande regelverk, för att ta några exempel. Det är näringspolitikens kärna.

Det vi inte behöver är en politik som subventionerar ”enkla jobb” och nya låglönebranscher. Då lämnar vi över industrijobben till Kina.