ÅSIKT

Moderaterna tror att framtiden ligger bakåt

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Moderaternas förnyelse inleds med schlager. 200 moderater har samlats på ett konferenshotell i Sollentuna för att förankra den politik partiet ska gå till val på 2010. I högtalarna sjunger Tommy Nilsson ”En dag”. En storbildsskärm varvar naturromantik med bilder av lekande barn.

– Om vi inte förnyar oss kommer vi inte att vinna valet 2010. Då kommer vi att se ryggarna på de väljare som vänder sig till andra partier, varnar moderaternas partisekreterare Per Schlingmann i sitt tal till framtidskonventet.

Många väljare tvivlar fortfarande på att partiet verkligen förändrats. Den förnyelse som moderaterna inledde efter katastrofvalet 2002 måste fortsätta, menar Per Schlingmann.

Då gjorde partiet upp med Bo Lundgrens extrema nyliberalism och uteslöt medlemmar som avslöjat rasistiska åsikter i Janne Josefsson valstugereportage.

Stommen i bygget av de nya moderaterna blev kampen mot utanförskapet. En oerhört effektiv retorisk modell, som nu blivit obrukbar. Om den ekonomiska krisen håller i sig kan moderaterna inte vinna ännu ett val på den borgerliga arbetslinjen, att angripa arbetslösa och sjuka.

– Människors funderingar i dag handlar om den egna privatekonomin. Kommer vi ha råd med den där nya diskmaskinen? säger Per Schlingmann och talar direkt till den medelklass som utmärks genom sin oro för social degradering.

– Vi har ett viktigt uppdrag när människor oroar sig för framtiden. Finanskrisen och det ekonomiska läget skapar nya behov, fortsätter han.

Så vad gör moderaterna när arbetslinjen måste kompletteras med budskap om trygghet? De vänder sig inåt, mot hemmet och nationen.

Kanske har Per Schlingmann lyssnat till stridsropet från den nykonservativa debattören Elise Claesson. ”Hemåt, bakåt och inåt” sammanfattar hon det i en intervju i tidskrift-en Arena.

Moderaternas förslag om att begränsa barns tid på förskolan är ett utryck för en konservativ familjesyn, barn ska helst av allt vara hemma med sina mammor.

Partiets huvudbudskap i den kommande EU-valrörelsen kommer att bli nationalism.

I flera av de förslag som lanserats inför moderaternas framtidskonvent syns samma rörelse: idén om ett integrationskontrakt, de hårdare kraven på invandrare och motståndet mot bistånd till fattiga länder.

Konferenshotellet i Sollentuna har tapetserats med budskap från moderaternas förnyelsearbete. Men det budskap som verkar bli det mest centrala för partiet saknas: ”Sverige och svenskarna först”.