ÅSIKT

Arenamonument över 2000-talets köpfest

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

I lördags smyginvigdes ­Tele2 Arena i Stockholm med att hemmalaget Hammarby spelade 0–0 mot ­Örgryte. Men inte förrän den 24 augusti äger det bombastiska invigningskalaset rum, med uppträdanden av några av landets största artister – Robyn, Lars Winnerbäck och Kent.

Den storslagna tonen är symptomatisk för den arena­feber som härjat i Sverige sedan början av 2000-talet. Örebro, Norrköping, Linköping, Göteborg, Lund, Sandviken, Ystad, Uppsala, Falkenberg ...

Listan kan ­göras lång över städer som fått splitternya arenor de senaste tio åren. Plötsligt tyckte var och varannan kommunpolitiker att en arena vore ett briljant sätt att marknadsföra orten.

■ ■ ■

De två mest flagranta exemplen har byggts i Stockholmsregionen: Friends Arena i Solna, som invigdes med en 50-miljonersshow i höstas, och så just Tele2 Arena. Båda byggena har dragit rejält över budget och slutnotan har landat på 2,8 respektive 2,7 miljarder kronor.

Kommunpolitikernas arena­yra påminner om den lyxkonsumtionshysteri som präglat 2000-talet fram tills att ­krisen slog till 2008. Kök och badrum renoverades som aldrig förr, exklusiva mat­varor blev en livsstilsmarkör, hemmen ­skulle städas med rut-avdrag och shopping upphöjdes till kultur.

Med en dyr handväska eller nya köksluckor kunde även medelklassen inbilla sig att den tillhörde sam­hällets toppskikt.

■ ■ ■

De nya konsumtions­vanorna har eldats på politiskt genom jobbskatteavdragen. Det gamla industri­sverige är ”basically gone”, som Fredrik Reinfeldt uttryckt det. Låt shopping bygga Sveriges välstånd, var signalerna som skickades ut. För den som inte kan betala i cash är det bara att låna pengar!

Svenskarna är i dag bland de mest skuldsatta i Europa, och sms-lånen – som har exploderat de senaste åren – har blivit en fasansfull skuldfälla för många, framför allt låginkomsttagare.

Efter nästan ett decennium av accelererande privatkonsumtion i den övre ­delen av samhällskiktet har vi börjat se ­resultaten. Vården är i kris, skolresultaten har sjunkit drastiskt och klyftorna fortsätter att vidgas i sam­hället. Köp­hysterins eftersmak är bitter, och kommer att hänga kvar under lång tid framöver.

■ ■ ■

Samma baksmälla ser nu ut att drabba många svenska kommuner. Arenorna som har byggts skulle ju bli så bra. De utstrålade välstånd och framåt­anda. Stockholm skulle med två jättearenor bli en ”huvudstad i världsklass”.

Men publiken har redan hunnit börja svika de ­stora, flashiga ­arenorna. Notan hamnar hos skattebetalarna.

På många håll i landet riskerar arenor bli kvar som monument över en ­huvudlös köpfest som kom av sig.