Krönika

Katrine Marçal

Ledare

Jag vill äta lunch med dig, Stefan

Socialdemokraterna

S måste börja ta sina sympatisörer på allvar för att kunna vinna.
S måste börja ta sina sympatisörer på allvar för att kunna vinna.

Hej Stefan!

Vi känner inte varandra särskilt bra. (Jag satt bredvid dig när Bruce Springsteen spelade på Ullevi sommaren 2008). Hursomhelst: jag är sosse.

Jag tror på Sverige, på jämlikhet och på schyst trygghet för alla. Jag tror du skulle bli en bra statsminister.

Med arbetslöshet på över sju procent tror jag att vi behöver någon annan. Moderaterna har gjort en hel del bra men deras politik gör att människor kommer i kläm. Sådant kanske händer men det känns som om de inte bryr sig. Det finns inga platser vid akutsjukhusen i Stockholm och Filippa Reinfeldt svarar knappt på frågor.

Det är inte rätt.

Jag är alltså socialdemokrat. Vad som gör mig frustrerad är att jag därmed sympatiserar med ett parti som just nu kampanjar på fraser som:

”Vi brinner för att förverkliga vår vision: att alla kan leva ett bättre liv, känna frihet och framtidstro.”

Låt mig vara tydlig: Ni låter som idioter.

Eller, ja, som de flesta andra partier.

”Vi älskar människor” säger Moderaterna och uppmanar folk att lägga in ett hjärta på sin profilbild på Facebook.

Alla ska kunna leva ett bättre liv säger ni i er nya kampanj och tycker att vi ska lägga upp en bild på Instagram på vad vi gör om tio år.

Säg mig Stefan: Om konflikten i svensk politik står mellan ett parti som älskar människor och ett parti som vill att alla ska kunna leva ett bättre liv – är det då så konstigt att Sverigedemokraterna växer?

När ingen pratar om samhällsproblemen blir det fritt att vantolka dem till konflikter mellan infödda och invandrade svenskar. Det är farligt.

Hursomhelst, jag försöker vinna en lunch med dig genom er nya webbkampanj så låt oss prata om den.

Människors uppmärksamhet har splittrats. I stället för att läsa en dagstidning och kolla på Aktuellt på kvällen får folk sina nyheter från hundratals håll. Artiklar som ens kompisar delar, en podcast, de tre tidningssajter som man går in på varje lunch och så vidare. Det gör att en organisation eller ett företag som vill sprida sitt budskap måste låta andra göra det åt dem.

Den biten har dina kampanjmakare förstått. På sajten uppmanas vi att dela bilder. Problemet är att ingen kommer att göra det. Varför?

För om du vill att andra ska sprida ditt budskap måste du först säga något.

”Men jag vill inte berätta hur många miljarder jag tänker lägga på a-kassan 2014” tänker du. Och, det behöver du inte.

Ni verkar vilja sätta bilden av att ni är ”Framtidspartiet”. Ponera att ni i stället för att lägga pengar på en dyr sajt hade skrivit ett mejl.

Ett mejl direkt från dig med rubriken ”Jag är orolig, jag tror vi har gjort fel”. Det skickas ut till alla partimedlemmar. Där beskriver du din oro över att era opinionssiffror trots den höga arbetslösheten inte är bättre. Du skriver att du tror att det har att göra med att Socialdemokraterna uppfattas som mossiga och gammeldags.

Du beskriver några saker som du tycker att ni har gjort fel. Du säger att du behöver hjälp och att det viktigaste är att få in nya människor i organisationen, därför uppmanar du alla att värva en medlem.

Detta mejl hade kostat noll kronor, fått större genomslag i medierna och gjort mer för att sätta bilden av er som ett framtids­parti.

Kommunikation är inte kärnfysik. Säg som det är och låt som en människa.

Sluta skicka folk till USA och kolla på häftig kampanjteknik. Se till att de lär sig skriva i stället.

Ingen socialdemokratisk kommunikatör ska komma i närheten av USA innan han eller hon har lärt sig hur man fördubblar antalet personer som gillar din sida på Facebook enbart genom statusuppdateringar eller vet hur man tillverkar en debattartikel som går att läsa.

Konfiskera deras pass. Placera dem i ett kassaskåp på Magdalena Anderssons rum.

Den kvinnan är stenhård.

Problemet med folk som skall ”lära av Obama” är att det de tar till sig är de dyra, coola lösningarna.

Inte de enkla och viktigare.

Om du skickade folk till USA och de kom hem utan att tala om för dig att du ska sluta posta länkar på din Facebook bör du kräva tillbaka pengarna.

När du nyss postade en länk till Svenska Dagbladet om hur Reinfeldt slarvat bort 97 miljarder i Nuon-affären drev du följare bort från din sida och till Svenska Dag­bladet. Men de flesta klickade inte ens och förstod därför inte heller vad det gällde. Folk på Facebook är rätt ovilliga att klicka på länkar som leder bort från Facebook.

Du bör i stället posta bilder med budskap inklistrade som folk kan dela. Du hade kunnat låta någon göra en liten bild av Reinfeldt med texten ”Om man har slarvat bort 97 miljarder bör man svara på frågor om det” samt en liten sosseros i hörnet. (Det finns folk på ditt kansli som kan fixa en sådan grej på femton minuter i ett program som heter Photoshop.)

Den bilden hade väldigt många av dina 14 000 följare delat med sina vänner. Helt och hållet utan att du behövde bygga någon kampanjsajt. Pengarna du sparat hade du kunnat lägga på nya glasögon till Mikael Damberg.

Ni har ett val att vinna.

Bara för att ni skriver ”framtidsparti” och ”jobben först” på en sajt på nätet betyder det inte att ni har kommunicerat ”framtidsparti” och ”jobben först”. Ni kommer aldrig att bli tagna på allvar förrän ni börjar ta era sympatisörer på allvar.

Ett modernt parti låter som en människa och talar med folk som om de vore människor: inte idioter.

Det finns de som säger att du inte är karismatisk. De har missuppfattat sambandet.

”Man blir inte ledare för att man är karismatisk, man blir karismatisk för att man leder.”