ÅSIKT

Dags ta strid för en sammanhållen skola

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Gör upp om betygen, uppmanar Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén riksdagspartierna. ”Det är knappast någon ideologisk avgrund som skiljer”, skriver hon i ett pressmeddelande och menar att inget egentligen hindrar att blocken kommer överens före valet.

Det är rätt. Betyg från årskurs sex eller från årskurs sju gör knappast någon livsavgörande skillnad, något som betygen i sig verkligen gör. Ett skolsystem med betyg jämnar ut livschanserna.

Ett system utan, stärker klassamhället. Detta är väl belagt.

När nu äntligen partierna längs hela skalan är överens om att betyg ska finnas är ett år hit eller dit inte mycket att strida om. Gör upp. Det finns nya strider att ta. Som till exempel om vilken typ av betyg vi ska ha. De affärsdrivande friskolorna. Likvärdigheten. Skolket bör också diskuteras, men knappast ur det batongliknande perspektiv som Jan Björklund nyligen anslog.

Tilltron till förändringen var stor vid mitten av 1990-talet när övergången från relativa till målrelaterade betyg ägde rum.

Nu skulle rättvisa skipas. Bort med konstiga fördelningskurvor och in med fasta spelregler för varje betygsnivå. Det var bara det att kraven och nivåerna började tolkades olika och att direktiven ibland var närmast obegripliga. Dessutom har de målrelaterade betygen, som både Skolverket och Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering visat, ökat kraften i genomslaget för elevernas sociala bakgrund.

Liksom friskolesystemet gjort. Och de allt mer socialt uppdelade kommunala skolorna som en följd av segregationen. Skillnaden i prestation mellan skolor och mellan elever till högutbildade respektive lågutbildade föräldrar, är i dag större än någonsin i modern tid. Och då pratar vi inte om skillnader i begåvning, utan om en skola som tydligare än tidigare systematiskt gynnar den välbeställde. Färre lärare, mer enskilt arbete och färre betygsår har gjort sitt till.

Vill vänstern slåss för en rättvisare skola så finns det ett jätteprojekt: Att ta tillbaka ungdomsskolan från de brackiga friskoledirektörerna, stoppa urholkningen av det kommunala skolsystemet. Kort sagt ge upprättelse åt en sammanhållen skola för alla och återupprätta den likvärdighet i utbildningen som gått helt förlorad.