ÅSIKT

Välj bort kaos och skattefusk

Franska taxichaufförer blockerade vägarna.
Foto: AFP
Franska taxichaufförer blockerade vägarna.
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

För en vecka sedan rådde kaos på Frankrikes gator. Nästan 3 000 taxichaufförer blockerade vägarna mot flygplatserna och protesterna blev våldsamma. Stenar kastades och artisten Courtney Love fick sin bil attackerad av personer med basebollträn.

Protesterna var mot den taxiliknande tjänsten Uberpop. Nu skapar den kaos även i Sverige.

– Om jag betalar skatt, då är det konkurs, sa en chaufför till radions Eko­nyheter i går.

Han kör bil genom Uberpop, som går ut på att privatpersoner mot betalning kör andra privatpersoner i sina bilar.

Tre av tio betalar inte skatt

Uber förmedlar tjänsten och tar en delsumma. Ekobrottsmyndigheten ­började utreda Uber i våras, men nu när Ekot publicerade stickprover visade det sig att tre av tio förare inte betalar skatt. Det är knappast en slump.

På ett rekryteringsmöte sa nämligen Ubers representant att de inte lämnar några uppgifter till Skatteverket och att inte särskilt många chaufförer nog ­betalar skatt heller.

Taxibranschen i Sverige har redan ­låga löner och hårda villkor. Skräck­historier om långa pass, låga löner och en farlig arbetsmiljö kommer med ­jämna mellanrum.

Här kommer då ett företag som får personer att köra utan att betala skatt och som riskerar att pressa ut de ­seriösa.

Någon annan får betala

I våras sa polisen till Sveriges radio att tjänster som Uberpop ofta är förtäckt svarttaxiverksamhet. Uber slår ifrån sig kritiken med att de bara är en förmedlingstjänst. Att de inte ser problemet är inte särskilt förvånande. Det är ju Uber som tjänar pengarna. För­lorar gör alla företag och förare som skattar, har kollektivavtal och taxiförarlegitimation.

I Frankrike var det chaufförerna som protesterade högljutt. I Sverige får nu varje person som ska beställa en bil ta ett eget beslut.

Det finns inga riktigt billiga saker, ­utan någon annan får betala. Samma sak gäller med taxiresor. Konkurrera gärna, men det får aldrig bli lönsamt att fuska.

Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.