ÅSIKT

Delstaterna hoppet för amerikansk miljö

LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Vi kryssade fram på motorvägarna i Los Angeles ett bra tag innan vi hittade den anspråkslösa industribyggnaden, utkastad i en förort. Inne på Kaliforniens bilavgaslaboratorium visade experterna stolt sina mätresultat. Året var 1996 och delstaten hade just startat ett program för att gynna bilar med extremt låga utsläpp.

Nu kommer resultaten.

På årets bilmässa i Detroit erbjöd General Motors en olivkvist till miljövännerna. Biljätten hade till slut bestämt sig för att producera hybridfordon som drivs både med el och bensin. Det handlar för en gångs skull inte om några enstaka prototyper att visa upp för pressfotograferna.

General Motors siktar på en miljon bilar och lastbilar per år med låga koldioxidut–släpp. Nästa steg är bränsleceller som ger ännu mindre föroreningar.

Toyota och Honda säljer redan hybridbilar i Kalifornien. Det är ingen slump att den soliga delstaten är föregångare. Här föddes kraven på katalysatorer och här har utsläppen av kväveoxider och kolväten pressats ner för att klara smogproblemen. Kalifornien leder fortfarande den tekniska utvecklingen av miljöanpassade fordon. Nu handlar det om att skärpa kraven ytterligare för att skydda klimatet.

Det sker inte utan strid.

General Motors försöker få en grön profil genom sin hybridsatsning, kanske för att möta kritiken mot bensinslukande stadsjeepar. Men i Kaliforniens rättssalar bekämpar den amerikanska bilindustrin delstatens nya planer. Regeringen i Washington har gått in i rättegången på företagens sida. När George Bush talade till nationen förra veckan lovade han 12 miljarder kronor i stöd till forskning om bränsleceller, i stället för att skärpa kraven på bilföretagen.

– Biltillverkarna har stort inflytande i Vita huset, säger David Bookbinder på miljöorganisationen Sierra Club. Stabschefen hos Bush, Andrew Card, var tidigare chefslobbyist för de amerikanska fordonstillverkarna. Det märks.

Kaliforniens duster med Washington är inte unika. På nyårsafton stämde nio delstater i nordöstra USA regeringen för att luckra upp Clean Air Act, lagen som varit en internationell förebild i arbetet mot luftföroreningar.

– Det verkar som om Bushadministrationens nyårslöfte är att blidka oljeindustrin genom att offra livet på människor i nordost, röt Connecticuts chefsjurist Richard Blumenthal.

Regeringen har också mildrat reglerna om farligt avfall, tillåtit oljeutvinning i nationalparker och försämrat skyddet av skogarna.

Visst finns det stråk av hopp. I en sällsynt allians över partigränserna i kongressen föreslår republikanen John McCain och demokraten Joseph Lieberman ett program för att minska utsläppen av växthusgaser. Bush är förstås emot.

Många regionala regeringar i USA är föregångare i miljöarbetet. Ändå är det förvånansvärt få kontakter mellan dem och progressiva europeiska länder.

Varför inte börja med ett gemensamt initiativ av Sverige, Tyskland och Kalifornien för framtidens miljöanpassade bilar?

Mats Engström