ÅSIKT

Inga köer – inget kaos

ingen trängsel Efter att trängselskatten infördes väljer många att åka kollektivt. Vill man köra i stan trots skatterna kan man göra som Aftonbladets reporter Jonas Andersson – åka mopedbil och ta sig in gratis.
Foto: MALIN ARNESSON
ingen trängsel Efter att trängselskatten infördes väljer många att åka kollektivt. Vill man köra i stan trots skatterna kan man göra som Aftonbladets reporter Jonas Andersson – åka mopedbil och ta sig in gratis.
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Dagisbarnen som leker nära Sveavägen kan höra fågelkvitter i stället för däckbuller. Den som måste åka bil till centrala Stockholm kommer fram snabbare än tidigare. Biltrafiken i rusningstid har minskat med mer än en femtedel.

En vecka med trängselskatten har förändrat trafiken i Stockholm. Det kaos som kritikerna förutspått uteblev. Hittills har försöket gått bättre än till och med de ansvariga tjänstemännen förväntat sig.

Många prövar att åka kollektivt i stället för att ta bilen. Andra väljer att resa när trängseln är mindre, helt enligt teorierna.

Problem kan rättas till

Fortfarande kan det bli problem med betalningspåminnelser och datorsystem. Det är en brist att Essingeleden förbi Stockholm är gratis att åka på. Köerna där kan öka när bilisterna fått nya vanor. Men sådana eventuella problem kan rättas till. Grundtanken med trängselskatten har prövats och visat sig fungera.

Därmed är försöket på väg att förändra den politiska verkligheten. Vem vill ha tillbaka bilköer och avgaser i höst?

Svårsmält alternativ

De borgerliga partierna kommer att ställas inför en valrörelse där de saknar ett trovärdigt alternativ. Moderaterna hänvisar till nya vägar, men de tar lång tid att bygga och räcker inte för att få bort köerna. Dessutom går det inte att finansiera motorlederna utan avgifter. Om trängselskatten avskaffas måste de borgerliga partierna ta pengarna från andra delar av landet. Det blir svårsmält, särskilt för centerpartiet.

Folkpartiet får det inte heller lätt. En gång i tiden var liberalerna pådrivande för miljöskatter. I början av 1990-talet stod andra länder i kö för att studera de nya svenska avgifterna på svavel och kväveoxider. Folkpartiet hade skapat den politiska öppningen genom att kräva miljöskatter som en del av den stora skattereformen.

Därefter har landsmöte efter landsmöte uttalat sig om ekonomiska styrmedel i miljöpolitiken. Radioprogrammet Godmorgon Världen kunde i söndags berätta att Lars Leijonborg var beredd att gå med på miljöpartiets krav efter valet 2002, att införa trängselavgifter.

Svår situation för fp

Nu driver folkpartiet kampanj mot trängselskatten samtidigt som många av partiets sympatisörer gillar systemet. Den situationen kommer att bli svårare och svårare att hantera.

Om de borgerliga partierna vinner folkomröstningen i september och tar bort betalstationerna kommer bilköerna tillbaka. Samtidigt verkar andra europeiska städer beredda att införa liknande system, nu när London och Stockholm visat att det fungerar. Elektroniska vägavgifter kommer också att införas på många europeiska landsvägar.

Det blir en märklig situation för svenska liberaler att försvara sämre miljö och nya bilköer i Stockholm när andra länder inspireras av försöket.

ME