ÅSIKT

Ge besked om trängselskatten

Bilköer Fredrik Reinfeldt måste bestämma sig – ska han följa sin egen övertygelse eller de hårdföra motståndarna till trängselskatten? Något måste göras åt de växande bilköerna.
Foto: Mattias carlsson
Bilköer Fredrik Reinfeldt måste bestämma sig – ska han följa sin egen övertygelse eller de hårdföra motståndarna till trängselskatten? Något måste göras åt de växande bilköerna.
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Köerna växer vid infarterna till Stockholm sedan försöket med trängselskatt upphört. Snart måste SL dra in de populära direktbussarna. Resenärerna får redan vänta längre på tunnelbanetågen.

Städer runt om i världen beundrar det framgångsrika försöket med trängelskatt. Väljarna i Stockholms stad sa ja, men ännu ger inte alliansen något samlat besked om framtiden.

Moderaten Sten Nordin och kristdemokraternas Mats Odell var snabbt ute. Nu blir det inget, sa de och hänvisade till att kommunerna runt Stockholm sagt nej. Trots att avgaserna framför allt drabbar barnen innanför tullarna och trots att inte alla länsinvånare fått rösta.

Per Ankarsjö, centerledare i Stockholm, gillade inte sådana ”förilade uttalanden”. Det kan man förstå eftersom centerns ja till trängselskatten förde partiet in i kommunfullmäktige. Om alliansen säger nej sitter Per Ankarsjö på ett mandat som han inte förtjänat.

Nu ska partiledarna hitta en lösning. Kanske tänker alliansen begrava frågan i en utredning och hoppas att väljarna glömmer. Så kan man i alla fall tolka pratet om att först ändra grundlagen innan det kan bli aktuellt med biltullar igen.

Fyra år går förlorade

Det betyder i klartext att minst fyra år går förlorade. Istället borde staten och kommunen göra ett avtal om att intäkterna från trängselskatten ska gå oavkortat till Stockholmsregionen. Det finns ingen anledning att svika stockholmarna och låta dem vänta.

Utan inkomster från trängselskatten tvingas dessutom andra delar av landet betala mer av trafikinvesteringarna i huvudstaden. Vad säger centerns landsbygdsväljare om det?

Rent praktiskt är frågan om betalstationerna ska monteras ned eller ej. Den sämre kollektivtrafiken kommer att märkas snabbt, men att skrota utrustning för miljarder när väljarna sagt ja är också utmanande. Stödet för trängselskatten var särskilt stort i de valdistrikt där de nya moderaterna erövrade väljare från socialdemokraterna. Enkelt utryckt: Den urbana medelklassen valde både Reinfeldt och trängselskatten.

Fredrik Reinfeldt hyllade ekonomiska styrmedel så sent som veckan före valet. ”Jag tror att användaravgifter är en del av lösningen på trängseln, men socialdemokraterna i Stockholm har hanterat försöket uselt”, sa han till International Herald Tribune.

Vad väger tyngst?

Så nu är frågan: Vad väger tyngst för Sveriges blivande statsminister? Den egna övertygelsen och de nya väljarna, eller de hårdföra motståndarna bland Stockholmsmoderaterna och på Handelskammaren?

Om Reinfeldt vill behålla den urbana medelklassen i nästa val behöver alliansen hitta en bättre lösning än att skjuta upp frågan och låta bilköerna växa.

ME