ÅSIKT

Moderat politik lika grå som förr

SPÄNN MUSKLERNA Det borgerliga styret missar chansen att göra Stockholm till Sveriges miljöhuvustad. Kanske borde Kristina Axén Olin be Kaliforniens guvernör Arnold Schwarzenegger om hjälp – så han kan förklara vad som la grunden för elhybridbilarna.
SPÄNN MUSKLERNA Det borgerliga styret missar chansen att göra Stockholm till Sveriges miljöhuvustad. Kanske borde Kristina Axén Olin be Kaliforniens guvernör Arnold Schwarzenegger om hjälp – så han kan förklara vad som la grunden för elhybridbilarna.
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Det lät som ett eko från 1980-talet. Ekonomisk tillväxt är den bästa miljöpolitiken. Politikerna ska inte lägga sig i för mycket.

Denna gång kom budskapet från Kristina Axén Olin, moderat finansborgarråd i Stockholm. Hon fick kritik i budgetdebatten för att skära ner miljöförvaltningen till hälften och spara bort andra gröna satsningar. Det var inte tjänstemän på miljöförvaltningen som tog fram miljöbilarna, kontrade Kristina Axén Olin.

Hon borde kanske boka in en tid hos Arnold Schwarzenegger. Kaliforniens guvernör kan säkert berätta vad som egentligen la grunden för de elhybridbilar som rullar på Stockholms gator.

Axén Olin är inte unik

Den amerikanska delstaten införde tuffa krav på att en viss andel av de nya bilarna måste ha särskilt låga utsläpp. Biltillverkarna protesterade men de kaliforniska politikerna och miljötjänstemännen stod på sig. Japanerna var snabbast att ta fram den nya tekniken, det är därför parkeringsvakterna i Stockholm kör omkring i Toyota Prius. Den förra majoriteten gjorde sitt genom grön upphandling och miljökampanjer.

Stockholm har alla möjligheter att driva på framtidens miljöteknik, tillsammans med andra städer i Europa. Det skulle gynna både barnens hälsa och de företag som ser affärsmöjligheterna i grön teknik.

Det borgerliga styret missar chansen. Göteborg befäster ställningen som Sveriges miljö­huvudstad.

Med Kristina Axén Olins synsätt hade vi varken haft katalysatorer på bilarna eller särskilt många miljöbilar.

Tyvärr är hon inte unik. Regeringens nya modell för trängselskatter ger pengarna till motorvägar, inte till bättre kollektivtrafik. Vid nyår försvinner de populära direktbussarna in till Stockholms centrum.

Denna moderata politik ökar koldioxid­utsläppen, hur mycket Fredrik Reinfeldt än säger att klimatet är en prioriterad fråga och hur mycket än miljöminister Andreas Carlgren anstränger sig.

Moderaternas EU-parlamentariker röstade emot skärpta kemikaliekrav. Förstanamnet Gunnar Hökmark sitter fortfarande i ledningen för tankesmedjan European Enterprise Institute, som lägger stor möda på att motarbeta klimatpolitiken.

Liknande tankesmedjor får ekonomiska bidrag av amerikanska oljebolag. En ny rapport från Corporate Europe Observatory visar att Exxon Mobil är en av de stora finansiärerna.

Samma andas barn

Det neoliberala Stockholm Network vågar åtminstone berätta att man tar emot pengar från ett antal läkemedelsbolag. European Enterprise Institute är fegare. Trots löften om öppenhet förra året tvärvägrar Hökmarks institut att berätta vem som finansierar kritiken av Kyotoprotokollet och andra miljöavtal.

Gunnar Hökmark och Kristina Axén Olin är samma andas barn. När kommer Reinfeldts nya moderater att på allvar ompröva den gamla synen på miljön?

ME