Strålande sommar för glass

Försäljningen fördubblades under augusti

MAT & DRYCK

Rekord! Kopiöst bra! Fantastiskt!

Dryckes- och glassbranschen är alldeles till sig i trasorna över sommarvärmen.

Årets sommar ser ut att slå alla rekord.

Har du ätit fler glassar än vanligt i sommar? Juani Sandeheim, 26, student, London: – Ja, självklart äter jag mycket mer glass när det är varmt.
Foto: Sven-Olof Englund
Har du ätit fler glassar än vanligt i sommar? Juani Sandeheim, 26, student, London: – Ja, självklart äter jag mycket mer glass när det är varmt.

Så väl glass- som dryckestillverkare ler ikapp med sommarsolen.

För att få svalka i sommar har vi nämligen handlat rekordmycket.

”Kanonsommar”

– En kanonsommar, augusti kommer nog gå till historien som en av våra bästa månader någonsin om vädret håller i sig, säger Anna Nordlöf, informationsansvarig på GB.

Glassföretaget räknar med att man hittills i augusti fördubblat försäljningen jämfört samma period förra året.

– Vi producerade ett stort buffertlager i början på sommaren, så tack vare det har vi klarat distributionen.

Mest i Europa

Glassbranschen har de senaste fem åren förlorat marknadsandelar till snacks, godis och choklad, men nu tror man att utvecklingen har vänt.

– Svenskarna äter mest glass i Europa, vårt mål nu är att vi ska käka lika mycket som de gör i USA, säger Anna Nordlöf.

Men då har vi en bit kvar. Varje amerikan äter årligen 25 liter glass. Svenskarna ”bara” 12 liter.

Också dryckesförsäljningen har nått rekordhöjder i sommar.

Iste populärt

Systembolaget säljer framför allt öl och cider i hettan.

Från Coca-cola rapporteras det att isteet som lanserades lagom till sommaren sålt ”kopiöst” bra.

– Isteet var rätt i tiden och är trendigt, konstaterar Richard Sjöberg, informationsansvarig på företaget.

Läsk i all ära, men den stora törstsläckaren sommartid verkar inte vara av söt karaktär. Det menar i alla fall Carlsberg, som marknadsför Vichy Nouveau och Ramlösa:

– Vid värmetoppar som nu märker vi just att folk hellre vill ha kolsyrat vatten än vår läsk, säger informationschef Bo Söderström.

Spendrups knorrar

Spendrups är de enda som knorrar lite i hettan.

Ölförsäljningen har ökat – men inte så mycket som man önskat.

– Jag har onda aningar att gränshandeln, när vi själva exempelvis åker till Danmark och handlar, är större nu än förr. Vi tycker oss märka det på vår försäljning, säger företagets vd Jens Spendrup.

Håller värmen nu i sig månaden ut kommer sommaren 2002 bli ihågkommen som en rekordsommar på många sätt.

Så här mycket bättre har glass och dryck sålt i sommar

Kajsa Hallberg