Bjud på en läcker och smal buffé i påsk

Servera vännerna en festlig middag – här är sex läckra alternativ till den vanliga helgmaten

MAT & DRYCK

Bulgur och myntasallad

? 240 gram bulgur

? 6 dl vatten

? 2 st paprikor i breda stavar

? 200 gram röd lök i klyftor

? 300 gram squash i skivor

? 2 msk olivolja

? 3 klyftor vitlök

? 100 gram färsk spenat

? 1 msk finhackad färsk mynta

? Salt

? Peppar

? 2 dl minifraiche

? 0,5 dl mango chutney

? Salt

? Peppar

Koka bulgur, vatten och lite salt under lock i ca 20–25 minuter. Fräs paprika, lök och squash i hälften av oljan i en stekgryta. Pressa över vitlöken. Salta. Fräs spenaten i resten av oljan i en stekpanna. Tillsätt mynta, salt och peppar och rör runt. Blanda bulgur, grönsaker och spenat på ett vackert uppläggningsfat.

Blanda minifraiche, mango chutney, salt och peppar till en sås. Servera såsen till bulgurn.

En portion ger 191 kcal

Böcklingrullar

? 100 gram rensad böckling

? 1 dl kesella 10-procentig

? 2 msk grovt hackad kapris

? 1 dl finhackad smörgåsgurka

? 0,5 dl finhackad gräslök

? Salt

? Peppar

? 120 gram mjukt tunnbröd

? 8 rädisor i skivor

? Gräslök

Blanda böcklingkött, kesella,kapris, gurka och gräslök i en bunke. Salta och peppra. Bred röran på tunnbröden. Rulla ihop till rullar. Lägg rullarna i plast. Låt dem ligga kallt tills det är dags att äta. Skär i ca 16 bitar. Garnera med skivade rädisor och gräslök.

En portion ger 97 kcal

Räk och melonsallad

? 400 gram stora skalade räkor

? 200 gram gurka i tärningar

? 800 gram nätmelon i kulor eller tärningar

? 25 gram finriven blandad sallad

? 2 msk finhackad dill

? 2 msk olivolja

? 1 msk saft från en pressad lime

? 1 msk finrivet limeskal

? Salt, peppar

? 8 skiva lime att garnera med

Blanda räkor, gurka, melon, finriven sallad och dill i en bunke. Tillsätt olja, lime, limeskal, salt och peppar. Lägg upp salladen i 8 små glas. Garnera med en limeskiva.

En portion ger 122 kcal

Gratinerad fänkål

? 2 st fänkål

? 80 gram parmaskinka

? 60 gram riven 17%-ig ost

Dela varje fänkål i 4 klyftor. Spara vipporna. Förväll fänkålsklyftorna i lättsaltat vatten i 5-10 minuter. Låt fänkålen svalna något. Rulla in dem i parmaskinka. Lägg fänkålen i en smord ugnsfast form. Strö på riven ost. Gratinera i 250 grader tills osten fått färg, ca 5 minuter.

En portion ger 460 kcal

Gravad makrill

? 500 gram makrillfilé (som ska ha varit fryst i 2 dygn)

? 0,25 dl socker

? 0,25 dl salt

? Några varv på pepparkvarnen

? 0,5 dl dill

? En halv citron i tunna skivor

? 400 gram delikatesspotatis

? 1 citron att garnera med

Blanda socker, salt och peppar i en skål. Gnid in blandningen i fiskköttet. Lägg på dillkvistar och citronskivor på köttet. Lägg fisken skavföttes med köttsidorna mot

varandra. Lägg fisken i en bit folie, vik ihop och lägg på en tallrik. Grava makrillen i kylen i 2 dygn. Vänd fiskpaketet efter halva tiden.

Koka potatisen med skalet på. Skär den i halvor. Skär fisken i tunna skivor. Rulla ihop en fiskbit. Sätt en fiskbit, potatishalva samt en citronskiva på en tandpetare. Det ska bli ca 16 ”pinnar”.

En portion ger 184 kcal

Ägg sweet chili

? 8 kokta kalla ägg

? 100 gram stenbitskaviar

? 50 gram finhackad röd lök

? 4 msk sweet chilisås

? Färsk koriander

Skiva äggen med en äggskivare. Lägg upp skivorna på ett uppläggningsfat. Droppa på stenbitskaviar, lök och sweet chilisås. Strö på färska korianderblad.

En portion ger 106 kcal

Kristina Eriksson