Alkoglassen - snart i Sverige

1 av 2
de tar en glass i baren 18-åringarna Natalie, Linda och Liang i Köpenhamn tycker att alkoglassen är rätt kul .
MAT & DRYCK

KÖPENHAMN

Glider in i dunklet på Australian Bar i centrala Köpenhamn.

Väser:

- En Freakey Ice, tack.

Betalar 20 dk (25 svenska kronor) och bryter förpackningen. Provsmakar. Lämnar syltan.

Suck, den nya alkoglassen är inte mycket att skriva hem om.

Men okej, vi pratar om en produkt som närmar sig våra breddgrader, som redan har erövrat Köpenhamns inneställen, som anses småhäftig.

Och som riktar sig till ungdomar.

Den liknar Piggelin

Freaky Ice är en holländsk innovation och finns i tre smaker: Red vodka energy, Coctail och Tequila & Lime.

Påminner rätt mycket om barnens favorit i Sverige, bussiga isglassen Piggelin. Men med en avsevärd skillnad - tillsatsen av alkohol 4,8 %, ungefär som en starköl.

I Danmark lanseras alkoglassen strategiskt, över utvalda bardiskar i Köpenhamn.

- Ja, ja, alkoglassen är på väg upp. Har blivit tjejernas grej, precis som alkoläsken var i början, säger Jan Christensen, bartender på källartillhållet Australian Bar.

"Kul på stranden"

Tre 18-åringar, Natalie, Linda och Liang, ställer direkt upp som testpanel.

- Mmm, rätt läskande, säger Linda om sin Coctail.

- Lite kul på stranden i sommar, kan nog bli stort, säger Natalie och ger Energy hyfsat betyg.

- Fast egentligen: hur vuxet är det att stå vid bardisken och slicka på en glass? fnyser Liang som är mest skeptisk.

Ligger nåt i tanken.

Produkten är allmänt vattnig eftersom förvandlingen från isglass till rinnande blask går blixtsnabbt i både solsken och svettig barmiljö.

- Och den som vill få glädje av alkoholen måste slicka i sig nio Freakey Ice för att nå upp till nivån en starköl, påpekar Jan Christiansen efter en snabb räkneoperation.

- Å andra sidan: alkoglassen är ett rätt smart sätt att få ungdomar sugna på starkvaror.

Ebba von Essen